کل 26853
1

نقش تجهیزات ایمنی در کاهش شدت آسیب‌های سرو صورت در تصادفات موتور سیکلت و خودروی

  • کد خبر : 9702
  • 15 خرداد 1396 - 0:00
نقش تجهیزات ایمنی در کاهش شدت آسیب‌های سرو صورت در تصادفات موتور سیکلت و خودروی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۴ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : مجید حاجی مقصودی , سید مصطفی اخلاقی , مهرناز نیکوئیه , محمدحسین دهقانی , سید وحید احمدی هنزایی , سید محمدحسین حسینی

 

چکیده :

سابقه و هدف: سوانح ترافیکی در ایران هرساله منجر به مرگ‌ و میر، مصدومیت و خسارات اقتصادی زیادی می گردد. هدف این مطالعه بررسی نقش تجهیزات ایمنی بر کاهش شدت آسیب‌های سرو صورت ناشی از سوانح ترافیکی، در رانندگان خودرو و موتورسیکلت بود.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، ۲۴۹ نفر از رانندگان خودرو و موتورسیکلت مصدوم از ناحیه سرو صورت که در نه‌ ماهه نخست سال ۱۳۹۴ به اورژانس بیمارستان‌های شهید رهنمون و شهید صدوقی یزد مراجعه کرده بودند به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. اطلاعات مصدومان در یک پرسشنامه ثبت گردید و تجزیه‌ و تحلیل شد. همچنین شکستگی استخوان‌های سرو صورت و خونریزی های مغزی بر مبنای سی تی اسکن تشخیص داده شد.

یافته‌ها: میانگین سنی مراجعین ۲۳±۳۸ سال بود و ۶۷ نفر (۲۶.۹ درصد) زن و ۱۸۲ نفر (۷۳.۱ درصد) مرد بودند. ۱۶۷ نفر (۶۷.۱ درصد) از مصدومان، موتور سیکلت‌ سوار و ۸۲ نفر (۳۲.۹ درصد) سرنشین خودرو بودند. کاهش سطح هوشیاری در ۸ نفر (۳.۲ درصد)، شکستگی استخوان‌های صورت در ۸۰ نفر (۳۲.۱ درصد) و خونریزی مغزی در ۳۹ نفر (۷/۱۵ درصد) از بیماران وجود داشت. در بین موتورسواران، ۳۶ نفر دارای کلاه ایمنی بودند و از بین خودرو سواران تنها ۳۷ نفر از کمربند ایمنی در حین تصادف استفاده کرده بودند. ارتباط معنی داری بین استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران، کمربند ایمنی درخودرو سواران و استفاده از خودرو مجهز به کیسه هوا و چراغ مناسب با کاهش شدت آسیب ناحیه سرو صورت در سوانح ترافیکی وجود داشت (۰.۰۵>p).

نتیجه‌گیری: استفاده از تجهیزات ایمنی در حین رانندگی با خودرو و موتور سیکلت سبب کاهش چشمگیر شدت آسیب‌های وارده به ناحیه سر می گردد.

 

واژه‌های کلیدی : آسیب‌های سر ، سوانح ترافیکی ، کلاه ایمنی ، کمربند ایمنی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.