کل 26853
2

موانع و مشکلات مرتبط با عابران پیاده سالمند : یک مطالعه کیفی

  • کد خبر : 8592
  • 14 اسفند 1396 - 0:00
موانع و مشکلات مرتبط با عابران پیاده سالمند : یک مطالعه کیفی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۵ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : علیرضا رزاقی ، عاصمه پور رجبی، سلمان دانشی

 

چکیده :

سابقه و هدف : عابران پیاده سالمند از آسیب‌پذیرترین گروه‌های کاربران جاده‌ای هستند. مسائل و مشکلات عابران پیاده سالمند به دلیل شرایط جسمی، روانی و اجتماعی آنان متفاوت از سایر گروه‌های سنی است. بنابراین ضرورت دارد تا توجه بیشتری از سوی محققان و مسئولین به عابران پیاده سالمند صورت گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با عابران پیاده سالمند روش تحقیق کیفی است

روش بررسی: در پژوهش کیفی حاضر، عابران پیاده سالمند زن و مرد (سن مساوی و بالای ۶۰ سال) شرکت داشتند. به دلیل مسائل فرهنگی و برای جلب اعتماد بیشتر مشارکت‌کنندگان از مصاحبه‌کننده زن و مرد بر اساس جنسیت مصاحبه‌شوندگان استفاده شد. مصاحبه‌ها به‌صورت نیمه ساختاریافته بود و پس از جمع‌آوری مصاحبه‌ها، به روش تحلیل محتوا تحلیل گردید.

یافتهها : در این مطالعه، مشارکت‌کنندگان ۳ موضوع اصلی را از مسائل و مشکلات سالمندان عابر پیاده عنوان نمودند. تم‌های اصلی استخراج‌شده در این مطالعه به شرح ذیل است؛ مسائل و مشکلات مرتبط با محیط (چراغ‌راهنما، پل عابر پیاده و خیابان)، احترام اجتماعی و سلامت جسمانی.

نتیجهگیری : بر پایه یافته‌های این مطالعه، به دلیل شرایط خاص جسمانی و اجتماعی سالمندان نیاز هست تا طراحی فضاهای شهری و توزیع امکانات ایمنی ترافیکی متناسب با نیازهای آنان صورت گیرد. احداث تجهیزات ایمنی از قبیل پل عابر مکانیزه و رفع مشکلات مربوط به خیابان‌ها و پیاده‌روها از مسائل محیطی است که می‌تواند بر ایمنی عابران پیاده سالمند تأثیر مثبت داشته باشد. آموزش و ارتقای فرهنگ احترام به سالمندان در برخوردهای اجتماعی و کمک و یاری آنان، از مسائل دیگری است که می‌تواند برافزایش ایمنی آنان در عبور از خیابان اثرگذار باشد.

 

واژه‌های کلیدی :  سالمندی ، حوادث ترافیکی ، عابر پیاده ، مطالعه کیفی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.