کل 26880
2

مقایسه وضعیت ایمنی ، بهداشت و شرایط کار با رویکرد ارگونومی مشارکتی در یک شرکت تولیدی دارویی در ایران

  • کد خبر : 9554
  • 26 تیر 1396 - 0:00
مقایسه وضعیت ایمنی ، بهداشت و شرایط کار با رویکرد ارگونومی مشارکتی در یک شرکت تولیدی دارویی در ایران

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۵ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : فرحناز دسترنج ، فرامرز هلالی ، ابوالفضل برخورداری ، امیرهوشنگ مهرپرور ، محمود محمودی

 

چکیده :

مقدمه: از روش‌های کاهش مواجهات ارگونومیک در محیط کار انجام مداخلات ارگونومی از جمله ارگونومی مشارکتی است که به عنوان یکی از روش‌های جدید انجام مداخلات در محیط کار، کاربرد روزافزون پیدا کرده است. هدف از این مطالعه تشخیص روند مناسب ایمنی، بهداشت، سلامت و شرایط کار با بهره‌گیری از کتاب نکات بازبینی ارگونومی سازمان بین المللی کار ۲۰۱۰ و بررسی وضعیت ایمنی، بهداشت و شرایط کار با رویکرد ارگونومی مشارکتی است.

روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی ـ تحلیلی از نوع مقطعی است که در یکی از شرکت‌های داروسازی اجرا گردید. در ابتدا وضعیت ایمنی، سلامت و بهداشت و شرایط کار توسط کارشناس بهداشت با شاخص ارگونومی ارزیابی گردید و سپس در جهت رویکرد ارگونومی مشارکتی با ۶۰ نفر نمونه‌ افراد جلسات فنی تشکیل گردید و در دو مرحله فهرست بازبینی ارگونومی ILO، مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها: نمرات شاخه‌های ایمنی، بهداشت، سلامت و شرایط کار حاصل از فهرست بازبینی تکمیلی قبل و بعد از به کارگیری نکات بازبینی با رویکرد ارگونومی مشارکتی با نشست‌های فنی و فرایند یادگیری در عمل نشان می‌دهد که به ازای هر واحد افزایش در نمره قبل از به کارگیری نکات بازبینی، حدود ۰.۳ به نمره بعد از آن افزایش پیدا کرده است که به طور معنی‌داری تأثیرگذار بوده است.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از شواهد نظری و تجربی می‌توان گفت که توانایی و مهارت‌های فنی اجتماعی افراد با قرار گرفتن در فرایند ارگونومی مشارکتی، افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد اعتماد و انگیزش لازم برای درگیری به منظور مشارکت و همکاری مناسب در جهت تشخیص حل مسائل ایمنی، بهداشت و شرایط کار شده است.

 

واژه‌های کلیدی : ارگونومی مشارکتی ، یادگیری در عمل ، نکات بازبینی ارگونومی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.