کل 26890
2

مقایسه سه فرایند اکسیداسیون پیشرفته در حذف مواد آلی از شیرابه کارخانه کمپوست اصفهان

  • کد خبر : 9305
  • 27 مرداد 1396 - 0:00
مقایسه سه فرایند اکسیداسیون پیشرفته در حذف مواد آلی از شیرابه کارخانه کمپوست اصفهان

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۰

 

نویسندگان : بهروز کریمی ، محمد حسن احرامپوش ، مهدی مختاری ، اصغر ابراهیمی

 

چکیده :

زمینه و هدف: اکسیداسیون مرطوب با هوا (WAO) یکی از روش های اکسیداسیون پیشرفته برای کاهش غلظت ترکیبات آلی در فاضلاب های صنعتی، ترکیبات سمی و غیر قابل تجزیه بیولوژیکی، شیرابه زباله و… است. هدف کلی این پژوهش تعیین راندمان سه روش اکسیداسیون مرطوب با هوا و اکسیداسیون مرطوب با پراکسید هیدروژن درحذف مواد آلی از شیرابه زباله شهری اصفهان بوده است.

روش بررسی: نمونه شیرابه به حجم Lit 1.5 وارد راکتور فولادی به حجم Lit 3 شد و تحت فشار bar 10 و دماهای ۱۰۰، ۲۰۰ و C°۳۰۰ و سه زمان ماند۶۰،۳۰ و ۹۰ دقیقه قرار گرفت. نمونه در ۱۸ مرحله از برکه های ذخیره شیرابه در کارخانه کمپوست اصفهان به حجم Lit 20 گرفته و از سه روشWAO ،WPO و ترکیبی از WAO/GAC جهت پیش تصفیه شیرابه استفاده شد. از اکسیژن خالص و پراکسید هیدروژن ۳۰% به عنوان عامل اکسیداسیون استفاده شد.

یافته ها: راندمان حذف COD در روش WAO، ۳۳.۳-۷.۸% و BOD5 50.6-14.7% می باشد. راندمان حذفCOD و BOD5  در روشWPO به ترتیب، ۳۴-۴.۶% و۵۰-۲۴% است. با افزودن GAC به راکتور راندمان حذف همه پارامترها بهبود یافت. حداکثر راندمان حذف به وسیله روش ترکیبی برای C‏OD، ۴۸% و برای BOD5 ، ۶/۴۳-۳۱% و نسبت COD/BOD5 هم تا ۹۰% افزایش یافت.

نتیجه گیری: در این مقاله از فرایند WAO و WPO برای پیش تصفیه شیرابه، و از فرایند ترکیبی WAO/GAC برای بهبود حذف مواد آلی و تصفیه شیرابه استفاده شد و نیز مشخص شد که فرایند اخیر در حذف مواد آلی مقاوم بسیار کارآمدتر است.

 

واژه‌های کلیدی : شیرابه ، کارخانه کمپوست ، اکسیداسیون با هوای مرطوب ، اکسیداسیون با هیدروژن ، اکسیداسیون ترکیبیWAO/GAC

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله “مقایسه سه فرایند اکسیداسیون پیشرفته در حذف مواد آلی از شیرابه کارخانه کمپوست اصفهان” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.