کل 26895
2

مقایسه سمیت و اثرات ضدباکتریایی نانوذرات CuO و TiO2 در محیط‌کشت جامد

  • کد خبر : 9209
  • 11 شهریور 1396 - 0:00
مقایسه سمیت و اثرات ضدباکتریایی نانوذرات CuO و TiO2 در محیط‌کشت جامد

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۶ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : بیژن بینا ، محمدمهدی امین ، محمدرضا زارع ، علی فاتحی‌زاده ، سید محسن محسنی ، مهدی زارع ، علی طولابی

 

چکیده :

زمینه و هدف: بررسی سمیت مواد مربوط به علم نانوتکنولوژی قبل از توسعه هرچه بیشتر این صنعت ضروری است. از طرف دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد مواد مربوط به این تکنولوژی می‌تواند در حذف باکتری‌ها از مواد دیگر استفاده شود. در این مطالعه سمیت و قدرت گندزدایی نانوTiO2 و نانوCuO با استفاده از چهار گونه باکتریایی در محیط‌های جامد مورد بررسی قرار گرفته است.

روش بررسی: محلول استوک نانوذرات (g-TSS/L 10) توسط محیط کشت مولر هینتون آگار رقیق شد تا غلظت‌های mg-TSS/L 6000-5 از آن به دست آید. از هریک از این غلظت‌ها، سه پتری دیش تهیه گردید و باکتری‌های خالص‌سازی شده بر روی آنها، کشت داده شدند. پس از کشت باکتری‌ها بر روی محیط کشت‌های حاوی نانوذرات، درصد بازدارندگی رشد تعیین گردید. بر اساس این اطلاعات ۵۰% بازدارندگی رشد (EC50)، غلظت بدون بازدارندگی رشد (NOEC) و ۱۰۰% بازدارندگی رشد تعیین گردید.

یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد سمیت نانو TiO2 در محیط جامد بیشتر از نانوCuO است. در این مورد EC50 نانوTiO2 با استفاده از اشرشیاکلی، باسیلوس سوبتیلیس، استافیلوکوک اورئوس و سودوموناس آیروژینوزا به ترتیبmg-TSS/L 181، ۵۷۱، ۹۳ و ۹۳۳ محاسبه شد. در حالی که این اعداد برای نانوCuO به ترتیب برابر باmg-TSS/L 2550، ۱۶۰۹، ۹۴۶ و ۱۲۳۱ به دست آمد.

نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که استافیلوکوک اورئوس به دلیل حساسیت بالا به هر دو نانوذره TiO2 و CuO، و هم‌چنین اشرشیاکلی به دلیل مقاومت بالا به ترتیب به عنوان شاخص زیستی در تست‌های سمیت و تست‌های تعیین قدرت عوامل ضد باکتریایی نسبت به سایر باکتری‌های مورد بررسی در این مطالعه ارجحیت دارند.

 

واژه‌های کلیدی : نانوذرات ، نانو CuO ، نانو TiO۲ ، باکتری ، گندزدایی ، سمیت

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” مقایسه سمیت و اثرات ضدباکتریایی نانوذرات CuO و TiO2 در محیط‌کشت جامد ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.