توضیحات :
فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت
دوره ۲ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۷
نویسندگان : نسیم نیکبختان ، زهرا باقرصاد ، سعید صادقی درچه عابدی ، مریم شیرازی ، جمشید محمدی چمناری
چکیده :
مقدمه: مواجهه شغلی با وسایل نوک تیز آلوده، اغلب هنگام ترانسفوزیون خون و فرآوردههای خونی، نمونهگیری، دفع سوزن و جمعآوری وسایل نوک تیز آلوده، رخ میدهند. دانشجویان به دلیل تجربه کاری کمتر و مهارتهای عملی پایینتر آسیبپذیرتر میباشند. این مطالعه بهمنظور تعیین و مقایسه آگاهی از مدیریت مواجهه شغلی در دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل صورت گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده بر روی ۲۲۱ نفر از دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه آگاهی از مدیریت مواجهه شغلی بود. اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرمافزار SPSS۱۸ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهی از مدیریت مواجه شغلی بین دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل تفاوت معنی دار نداشت (۴۳۵/۰=P-value). همچنین نتایج نشان داد که بین سن و ترم تحصیلی دانشجویان مقاطع پیوسته و نمره آگاهی آنها در مدیریت مواجهه شغلی رابطه مستقیم وجود داشت (۰۰۱/۰>P-value).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاکی از آگاهی ضعیف دانشجویان از مدیریت صحیح به هنگام مواجهه شغلی میباشد که برای ارتقاء آن نیاز به اقداماتی مانند کارگاههای آموزشی در خصوص جنبههای پیشگیری از آسیبهای شغلی، رعایت اصول ایمنی و استانداردهای همهجانبه برای دانشجویان اندازهگیری دقیق مارکرهای ویروسی و داشتن پرونده بهداشتی بهطور جداگانه برای هر یک از دانشجویان پیشنهاد میشود
واژههای کلیدی : دانشجو ، پرستاری ، مامایی ، اتاق عمل ، مواجهه شغلی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
لطفا برای دانلود مقاله ” مقایسه آگاهی از مدیریت مواجهه شغلی در دانشجویان پرستاری ، مامایی و اتاق عمل ” از لینک زیر استفاده نمایید.










