توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۹ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۱
نویسندگان : جواد وطنی ، سجاد رضایی ، زینب حقیقی ، سوده محمدی ، یوسف فقیه نیا ترشیزی
چکیده :
زمینه و هدف: حوادث (رانندگی و شغلی) برای جامعه، سازمان و همچنین اشخاص ضایعات فراوانی به بار آورده و هزینههای مربوطه ضمن تاثیر سوء بر شاخص های اقتصادی در سطح ملی و سطح خانوار، مانعی در راستای تحقق اهداف از پیش تعیین شده محسوب می شود. مطالعه حاضر عوامل رفتاری مرتبط با حادثهپذیری را در رانندگان خوروهای سواری بررسی نمود و از این رهگذر یک شاخص ممیز و پایا جهت شناسایی رانندگان در معرض خطر ارائه داد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مورد-شاهدی باهدف پیشبینی عضویت گروهی (رانندگان حادثه پذیر) و تدوین معادله تشخیصی به منظور معرفی شاخص رفتاریِ حادثه پذیری رانندگان طراحی شده است. کسب اطلاعات توسط پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد رفتار رانندگی منچستر که برای جامعه ایرانی اعتباریابی شده است، انجام شد. دادههای تحت نرم افزار SPSS V20 با روشهای تحلیل واریانس تک و چند متغیری و همچنین تحلیل تمایزات دو گروهی پردازش شد.
یافته ها: همانطور که نتایج نشان میدهد، اثر اصلی سابقه تصادف پس از کنترل متغیر مخدوشکننده سن، تاثیر معنیداری بر نمرات زیرمقیاسهای اشتباهات، لغزشها و تخلفات عمدی داشته است که باتوجه به میانگین این گروهها رانندگان با سابقه تصادف در مقابل گروه بدون تصادف سطوح بالاتری از اشتباهات، لغزشها و تخلفات عمدی را از خود نشان دادهاند.
نتیجه گیری: دو گروه رانندگان با و بدون سابقه تصادف از نظر ارتکاب به تخلفات سهوی (انجام اعمال غیرقانونی غیرخشونت آمیز) در یک سطح قرار دارند. مطابق با مجذورهای سهمی اتا[۱] (ή ۲) میتوان گفت بین یک تا هشت درصد از تفاوتهای مشاهده شده در دو گروه رانندگان ناشی از تاثیر سابقه تصادف است.
واژههای کلیدی : حادثه پذیری ، رانندگان ، پرسشنامه منچستر ، شاخص رفتاری حوادث
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
لطفا برای دانلود مقاله ” مقایسهی شاخصهای رفتاریِ حادثه پذیری برای رانندگان خودروهای سواری ” از لینک زیر استفاده نمایید.










