کل 26877
3

مطالعه غلظت رادن‌ در محیط‌های مسکونی شهرستان طارم-زنجان

  • کد خبر : 9018
  • 01 مهر 1396 - 0:00
مطالعه غلظت رادن‌ در محیط‌های مسکونی شهرستان طارم-زنجان

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۰ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : آزاده توکلی ، عبدالحسین پری‌زنگنه ، یونس خسروی ، پریسا همتی

 

چکیده :

زمینه و هدف: رادن بعلت تاثیرگذاری بر سلامت بسیار مورد توجه است. مناطق شمالی ایران پتانسیل بالای انتشار رادن دارند و پژوهش حاضر به اندازه‌گیری غلظت رادن در منازل مسکونی شهرستان طارم- زنجان و مقایسه آن با مقادیر استاندارد و مجاز بین‌المللی پرداخته است.

روش بررسی: سیستم غیرفعال با استفاده از آشکارسازهای رد پای هسته‌ای حالت جامد (SSNTD) بواسطه توانایی در تعیین غلظت زمینه و بازه زمانی درازمدت برای این پژوهش انتخاب و تعداد ۳۰ آشکارساز براساس شبکه‌بندی مشخص در ساختمان‌های مسکونی مناطق چورزق، آب‌بر و گیلوان از توابع طارم- استان زنجان، برای مدت ۳ ماه استقرار و پس از این مدت آشکارسازها برای شمارش تعداد ردپاها به آزمایشگاه ارسال شده است.

یافته‌ها: براساس نتایج، میانگین غلظت رادن چورزق Bq/m3 220.51، آب‌بر Bq/m3 95.25 و گیلوان Bq/m3 119.84 بدست آمد. میانگین غلظت رادن در طارم را می‌توان معادل Bq/m3 130.57 برآورد کرد. براساس مقادیر P-value میان غلظت رادن با سن ساختمان و تعداد ساکنین رابطه‌ای دیده نمی‌شود. در مقایسه نتایج این پژوهش با استاندارد پیشنهادی USEPA، از مجموع نمونه‌ها تنها یک مورد در محدوده سطح هدف رادن، ۱۵ مورد در بازه متوسط تا سطح عمل و باقی‌ در مواجه با سطح بالایی از رادن و نیازمند اقدامات اصلاحی هستند. نسبت به خطوط راهنمای WHO نیز ۱۲ نمونه کمتر از حد مرجع و باقی نمونه‌ها در سطح بالاتر قرار می‌گیرند.

نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش و دیگر مطالعات، مواردی چون آنالیز خاک قبل از ساخت‌ و ساز، بکارگیری مصالح مقاوم در برابر نشت و نفوذ و پایش مداوم سطح رادن در منطقه پیشنهاد می‌شود.

 

واژه‌های کلیدی : اندازه‌گیری ، رادن ، سنجنده CR-39 ، طارم ، زنجان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” مطالعه غلظت رادن‌ در محیط‌های مسکونی شهرستان طارم-زنجان ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9018

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.