کل 26900
4

مدل تقویت احساس انرژی، توانمندی و خلاقیت کارکنان از طریق رهبری اخلاقی

  • کد خبر : 10531
  • 06 بهمن 1395 - 0:00
مدل تقویت احساس انرژی، توانمندی و خلاقیت کارکنان از طریق رهبری اخلاقی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۷ – شماره ۳ – سال ۱۳۸۹

 

نویسندگان : محسن گل پرور ، فریبا پاداش ، حمید آتش‌پور

 

چکیده:

زمینه و هدف: مدیران متکی بر ارزش ‌ های اخلاقی، اثرات قابل توجهی بر احساس انرژی، توانمندی و خلاقیت کارکنان خود بر جای ‌ می‌گذارند. رهبری اخلاقی که سازه­ای به نسبت جدید است، در ایجاد یک فضای کاری سالم نقش به سزایی ایفا می­کند. بر همین اساس، این پژوهش با هدف بررسی نقش رهبری اخلاقی در تقویت احساس انرژی، توانمند سازی و خلاقیت کارکنان به مرحله اجرا در آمد.

روش بررسی: جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان کارخانه حایر در تابستان ۱۳۸۸ تشکیل دادند که از بین آنها، ۳۳۲ نفر به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از نمونه گیری طبقه­ای (از روی فهرست کارکنان هر بخش) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ۸ سؤالی احساس انرژی در کار، پرسشنامه ۹ سؤالی خلاقیت در کار، پرسشنامه توانمند سازی روانی با ۱۲ سؤال و پرسشنامه ۶ سؤالی رهبری اخلاقی بود. داده­های حاصل از پرسشنامه­های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، الگوسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون واسطه‌ای مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته­ ها: شواهد حاصل از تحلیل داده­ ها نشان داد که رهبری اخلاقی بطور مستقیم باعث تقویت توانمندی و احساس انرژی در محیط کار می­شود. همچنین احساس انرژی در میحط کار باعث تقویت توانمندی می­گردید. امّا در یک تحلیل فرایندی، احساس انرژی و توانمندی روانی نیز پس از تقویت شدن از طریق رهبری اخلاقی، موجب تقویت خلاقیت کارکنان می­ گردیدند.

نتیجه گیری: شواهد حاصل از این پژوهش بخوبی نقش رهبری اخلاقی را برای احساس انرژی در کار، توانمندی روانی و خلاقیت در کار کارکنان نشان داد. به ترتیبی که می­توان گفت برای تقویت نشاط، توانمندی و خلاقیت کارکنان لازم است سرپرستان و مدیران در مدیریت خود اصول رهبری اخلاقی را مراعات نمایند.

واژه‌های کلیدی : رهبری اخلاقی ، توانمندی روانی ، احساس انرژی ، خلاقیت در کار

  

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10531

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.