کل 26875
4

مدل‌سازی پخش آلاینده‌های NOx، CO، SO2 و PM ناشی از کارخانه سیمان سبزوار با استفاده از نرم‌افزار SCREEN3

  • کد خبر : 59555
  • 14 مهر 1401 - 14:31
مدل‌سازی پخش آلاینده‌های NOx، CO، SO2 و PM ناشی از کارخانه سیمان سبزوار با استفاده از نرم‌افزار SCREEN3

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۳ – شماره ۳ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : سید سعید کیخسروی ، فرهاد نژادکورکی ، محمود امین طوسی 

 

چکیده :

مقدمه: امروزه صنعت سیمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع آلوده‌کننده هوا در دنیا به شمار می­رود. هدف از انجام این مطالعه، شبیه­ سازی انتشار آلاینده ­های NOx، CO، SO۲ و PM ناشی از دودکش کارخانه سیمان سبزوار، توسط نرم­ افزار SCREEN3 است.

روش بررسی: در این مطالعه، از نرم ­افزار SCREEN3 برای نحوه پراکنش آلاینده ­های NOx، CO، SO۲ و PM استفاده گردید. ورودی مدل شامل میزان غلظت و انتشار گاز­های آلاینده، فاکتور­های فیزیکی مرتبط با دودکش کارخانه سیمان، سرعت و جهت باد، دمای محیط و کلاس­ های پایداری می­باشند.

نتایج: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد، که حداکثر غلظت NOx، CO، SO2 و PM توسط نرم ­افزار SCREEN3 در شرایط جوی نا­پایدار (B) و سرعت باد ۵ متر بر ثانیه، رخ‌داده‌اند. بیشترین غلظت NOx، CO و PM (استفاده از گاز)، در فاصله ۱۴۰۰ متری از دودکش کارخانه با میزان به ترتیب ۹/۰، ۳۲/۰ و μg/m³ ۲/۶ و همچنین بیشترین غلظت NOx، CO، SO۲ و PM (استفاده از مازوت)، در فاصله ۱۱۰۰ متری از دودکش کارخانه با میزان به ترتیب ۵/۱۹، ۳۶۰، ۹ وμg/m³  ۹/۷ پیش­بینی شد. مقایسه نتایج حاصله با استاندارد سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران و EPA نشان داد، که غلظت NOx، CO، SO۲ و PM از استاندارد­ها بالاتر نبوده است.

نتیجه‌گیری: مقایسه نتایج حاصل از این مطالعه با استاندارد EPA و استاندارد هوای پاک ایران نشان داد که در هیچ دوره نمونه‌برداری غلظتNOX ، CO، SO۲ و PM از استانداردها بالاتر نبوده است.

 

واژه‌های کلیدی : کارخانه سیمان ، نرم ­افزار SCREEN3 ، الگوی پراکنش ، آلودگی هوا

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” مدل‌سازی پخش آلاینده‌های NOx، CO، SO2 و PM ناشی از کارخانه سیمان سبزوار با استفاده از نرم‌افزار SCREEN3 ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59555

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.