کل 26857
0

محققان ایرانی موفق به حذف آلاینده های آلی از آب با کمک نور خورشید شدند

  • کد خبر : 19707
  • 18 آذر 1394 - 22:39
 پژوهشگران مرکزتحقیقات بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان درطرحی تحقیقاتی اقدام به ساخت نانوکاتالیست هایی کردند که درحضور نورطبیعی خورشید قادربه حذف آلاینده های آلی از آب با بالاترین بازده است.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکترمهدی صفری از پژوهشگران این طرح گفت: نانوکاتالیست از مزایایی همچون قیمت کم، توانایی جذب بالای اشعه ماوراء بنفش برخوردار و نیاز به انرژی کم جهت فعالسازی دارد.

وی بیان کرد: مواد هیومیکی (HS) بخش عمده ای از آلاینده های آلی طبیعی هستند که از تخریب میکروبی بافت ها گیاهی و حیوانی ایجاد می شوند، ورود مقادیر زیاد این آلاینده ها به منابع آب منجر به ایجاد اثرات نامطلوب بر کیفیت آب، مثل رنگی کردن آن و ایجاد طعم و بو خواهد شد، از طرفی واکنش این مواد با کلر، ترکیبات سرطان زایی را تولید می کند که بهداشت وسلامت جامعه را به خطر می اندازد، همچنین مشکلات بهره برداری مثل گرفتگی فیلترها در تصفیه خانه های آب، از دیگر معضلات حضور این آلاینده ها در منابع آبی است.  

به گفته صفری، در دهه گذشته فرایند های فوتوکاتالیستی به عنوان روشی کارآمد جهت از بین بردن ترکیبات آلی از محلول های آبی مورد توجه قرار گرفته اند، به همین دلیل اکسید های فلزی نیمه هادی نظیراکسید روی و یا تیتانیا به عنوان کاتالیست هایی پرکاربرد در این فرایند ها معرفی شده اند. 

وی بیان کرد: در این طرح نیز تلاش شد تا از نانوکاتالیست های آزمایشگاهی سنتز شده با قابلیت های بهبود یافته جهت حذف آلاینده آب استفاده شود، برای این منظور از نانوذرات اکسید روی آلایش شده با اکسید مس، به عنوان نانوکاتالیست و از نورخورشید به عنوان منبع طبیعی انرژی نور استفاده شده است. 

وی یادآورشد: نتایج این مطالعه نشان داده که نانوکاتالیست سنتز شده می تواند آلاینده های آلی موجود در آب را با کارایی بالایی حذف کند، همچنین به دلیل استفاده از نورخورشید و بهینه سازی نانوکاتالیست سنتز شده هزینه های عملیاتی تا حدود زیادی کاهش می یابد. 

صفری گفت: با تکمیل مراحل تحقیقاتی ودستیابی به تولید انبوه می توان از این نانوکاتالیست در تصفیه آب و فاضلاب شهری و پساب های صنعتی بهره گرفت.  

نتایج این تحقیق در مجله Environmental Science and Pollution Research به چاپ رسیده است.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19707

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.