کل 26853
2

لوله کشی آسیب پذیر

  • کد خبر : 4123
  • 07 دی 1396 - 0:04
لوله کشی آسیب پذیر

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE

 

ایمنی فرآیند

آگوست ٢٠١٧

 

لوله کشی آسیب پذیر

ایمنی فرآیند - آگوست ٢٠١٧

در اکتبر سال ٢٠٠۵ در واحد اولفین واقع در ایالت تگزاس ، آتش سوزی و بدنبال آن انفجاری رخ داد. یک والو تریلر حاوی تعدادی کپسول هوای فشرده توسط لیفتراک در واحد فرآیندی یدک کش می شد. (شکل ١) در هنگام حرکت ، تریلر با برآمدگی ولو تخلیه مربوط به صافی که بر روی خط لوله نصب شده بود برخورد می کند. (شکل ٢) در اثر برخورد تریلر، خط لوله با فشار عملیاتی psig ٢١۶  (١۵ بار) به شدت آسیب دیده (شکل ٣) بطوریکه شکافی به اندازه ١/٩ اینچ (۴/٨ سانتی متر) بر روی آن ایجاد می شود. پروپیلن با نقطه جوش ۵۴- فارینهایت (۴٨- سانتی گراد) آزاده شده (شکل ۴) و به سرعت ابر بخاری را در محیط ایجاد میکند. (شکل ۵) راننده لیفتراک و سایر کارگران که در محیط بودند با دیدن پروپیلین آزاد شده ، بسرعت از محل فرار می کنند. حادثه به اتاق کنترل خبر داده می شود و اپراتورها فوراٍّ تمهیدات مربوط به متوقف کردن واحد عملیاتی و اقدامات واکنش در شرایط اضطراری را انجام داده ولی قادر به بستن خط لوله و جلوگیری از نشت مواد نبودند. در حدود ٢ دقیقه پس از شروع نشتی، ابر بخار تشکیل شده آتش گرفت .

(شکل ۶) در اثر این انفجار چندین کارگر به زمین خوردند و دو نفر دچار سوختگی شده که شدت سوختگی در یکی از آنها بالا بود. ١۴ نفر از کارگران نیز دچار آسیب های جزیی شدند. در اثر انفجار حریقی گسترده ایجاد شد که علاوه بر استراکچرهای فلزی، خطوط لوله ، مبدل های حرارتی، ظروف و سایر تجهیزات فرآیندی را تحت تاثیر قرار داد. ٣٠ دقیقه پس از شروع حریق ، ستون های اصلی در سازه های فلزی که پوشش ضد حریق نداشتند تخریب شدند. این تخریب باعث خسارت بیشتر و جاری شدن مواد قابل اشتعال گردید. کارکنان واحد عملیاتی و یک مدرسه مجبور به تخلیه اضطراری شده و به سایر همسایگان نیز توصیه شد که به پناهگاه مراجعه کنند. این حریق به مدت ۵ روز ادامه داشت و واحدهای تولیدی به مدت ۵ ماه از سرویس خارج شدند.

شما چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • تجهیزاتی مانند خطوط لوله ، والو و سایر ادوات که ممکن است بصورت تصادفی در اثر برخورد و یا ایستادن افراد بر روی آن آسیب ببینند شناسایی کنید. به منظور اصلاح و یا نصب موانع پیشگیرانه اینگونه شرایط را به مدیریت گزارش نمائید. هنگام انجام تغییرات ، از دستورالعمل مدیریت تغییر (MOC) پیروی کنید.
  • والوها ممکن است بصورت اتفاقی توسط افراد و یا برخورد خودروها باز شوند. بنابراین لازم است انتهای باز مسیرهایی مانند محلهای نمونه برداری، درین ها و نقاط مشابه بوسیله Cap یا Plug مسدود شوند.
  • اگر بر حسب ضرورت شغلی لازم است از لیف تراک، ماشین ، کامیون و یا سایر وسائط نقلیه ی مشابه استفاده کنید، در واحدهای فرآیندی حتما در مسیرهای تعیین شده برانید. همواره با احتیاط رانندگی کنید و از قوانین وضع شده پیروی نمائید.
  • در صورتی که به دلیل فعالیت های تعمیراتی ، ساخت و ساز و یا سایر وظایف مشابه لازم است با خودرو در واحدهای عملیاتی با ممنوعیت ورود وسائط نقلیه ، تردد نمائید، اطمینان یابید که خطرات موجود مانند برخورد با خطوط لوله ، تجهیزات ، سازه ها و یا پتانسیل بالقوه ی ایجاد آتش سوزی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته باشد.
  • جهت اطلاعات بیشتر، فیلم ارائه شده توسط مرکز US Chemical Safety Board را (در آدرس ذکر شده ی بالا) مشاهده نمائید.
  • سایر شماره های Beacon به تاریخ می ٢٠١٠ (مقاوم نمودن سازه ها در برابر حریق ) و ژانویه ٢٠٠٣ (فضای ناکافی اطراف تجهیزات ) را مطالعه کنید.

واحدتان را در برابر تصادف محافظت کنید!

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.