کل 26853
1

کیسه‌های پلاستیکی در ایران حذف می شوند

  • کد خبر : 20842
  • 31 فروردین 1395 - 11:51

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ۴۰ درصد گونه‌های جانوری در دریاها در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیک پیدا شده است،گفت: به‌دنبال حذف کیسه‌های پلاستیکی با همکاری سایر نهادها هستیم و جزو برنامه‌های اصلی سازمان در سال جاری است.

سعید متصدی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین پاک افزود: حذف کیسه‌ پلاستیکی در مرحله اول به صورت یک هدف برای سازمان محسوب می‌شود و در آینده نزدیک دستورالعمل‌های اجرایی آن اعم از تشویقی، تنبیهی و فرهنگ‌سازی به اطلاع عموم خواهد رسید. 

وی گفت: بر اساس تحقیق علمی که در کشور صورت گرفت، مشخص شد که امکان حذف کیسه‌ پلاستیکی و کاهش مصرف آن وجود دارد. 

متصدی اظهار کرد: استفاده از کیسه‌های‌ پلاستیکی در بسیاری از کشورها از جمله پاریس پایتخت فرانسه ممنوع شد که متاسفانه کشور ما از این برنامه عقب است. 

وی گفت: ۵۰ درصد کیسه‌های پلاستیکی در دنیا فقط یک بار استفاده می‌شوند، در ۴۰ درصد گونه‌های جانوری در دریاها در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیک پیدا شده است.  

وی تاکید کرد: بهتر است به جای به دست گرفتن پلاستیک برای خرید روزانه از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم، پلاستیک به علت شیمیایی بودن مواد اولیه آن در شرایط مختلف از جمله گرما، موادی از خود آزاد می‌کند که قطعا موجب آلودگی محصول داخل آن می‌شود. 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چند سالی است که مرسوم شده افراد نان گرم را در کیسه‌های پلاستیک قرار می‌دهند که قطعا این نان آلوده است، بنابراین حذف کیسه‌های‌ پلاستیکی علاوه بر این که موجب کاهش حجم زباله می‌شود سلامت افراد جامعه را نیز به همراه دارد. 

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست با جدیت این برنامه را در چارچوب قوانین و اصلاح مقررات پیش می‌برد که البته به نتیجه رسیدن آن نیازمند همکاری مردم و تمام سازمان‌ها و نهادهای ذیربط است.

وی گفت: ۶۰ درصد کیسه‌های‌ پلاستیکی که استفاده می‌شوند، لازم به استفاده نیست که فرهنگ‌سازی در این میان نقش بسیار مهمی دارد. 

به گفته متصدی، دستورالعمل استفاده از کیسه‌های‌ زیستی تجزیه پذیر تهیه شده و به‌زودی به سازمان‌های مرتبط ابلاغ می‌شود. برای رسیدن به این هدف نیازمند اصلاحات قانون و هماهنگی با وزارتخانه‌هایی مانند نفت، صنعت و کشور هستیم.
وی از خبرنگاران حاضر در نشست درخواست کرد در ابتدا و یا انتهای هر خبر اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمله کیسه پلاستیکی حذف شود را قید کنند.
 
مدیریت پسماندهای استان های شمالی کشور 

متصدی گفت: یکی دیگر از برنامه های اساسی سازمان حفاظت محیط زیست در سالجاری مدیریت پسماندهای سه استان شمالی کشور گلستان، مازندران و گیلان است.  

وی افزود: هر یک از این استان ها برنامه مدیریت جامع پسماند را تهیه کرده اند اما به دلیل انباشت بیش از اندازه زباله و نبود مدیریت گردشگری، سیستم های موجود تحمل و ظرفیت این حجم پسماند را ندارد، گاهی تا چند برابر جمعیت یک استان توریست وارد منطقه می شود که زیرساخت های آن جوابگوی این میزان جمعیت نیست.  

وی ادامه داد: مدیریت گردشگری یکی از نکات کلیدی در مدیریت پسماند در شهرهای شمالی کشور است و عزم جدی سازمان است که در سال ۹۵ پسماندهای این استان ها را ساماندهی کند که نخستین جلسه آن روزگذشته با حضور استانداری ها، وزارت کشور و نمایندگان سایر دستگاه های مرتبط در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.  

متصدی گفت: تا دو هفته آینده برنامه اجرایی مقابله با حجم زیاد پسماندهای استان های شمالی کشور ارایه می شود که برنامه ای کوتاه مدت، اجرایی و همراه با مشارکت مردم است و در آن به مدیریت گردشگری، کاهش میزان مصرف مواد مصرفی، کاهش تولید زباله و تفکیک زباله از مبدا تاکید شده است.  

وی افزود: روزانه ۳۸ هزار تن پسماند عادی ( خانگی) شهری و ۱۱ هزار تن روستایی در کشور تولید می شود که سرانه تولید پسماند شهری ۷۱۰ گرم و روستایی ۴۷۰ گرم است، جمعیت استان های شمالی کشور ۷.۳ دهم میلیون نفر است و سرانه تولید زباله شهری در این استان ها ۹۲۰ گرم و روستایی ۵۷۰ گرم است.  

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیستم دفن زباله با فناوری روز دنیا و حمایت هایی در زمینه تولید انرژی و کمپوست اعم از پسماند، بازیافت و بازچرخانی، در دستور کار سازمان محیط زیست است. 

وی افزود: قرار است بحث تامین اعتبار این طرح از محل مدیریت گردشگری، تسهیلات و عوارض زیست محیطی تامین شود که اوایل خرداد ماه این برنامه ارایه می شود. 

 کاهش پسماند شدنی است 

متصدی تاکید کرد: مدیریت و کاهش پسماند کاری شدنی است و تنها کلید موفقیت آن مشارکت همه جانبه مردم و دستگاه ها است، دستگاه های حاکمیتی و تصمیم گیر باید برنامه مشخصی برای مدیریت پسماند داشته باشند و دولت در سه سال گذشته برنامه های خوبی در این زمینه ارایه کرده است.  

وی گفت: برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا در سال ۹۳ مصوب دولت شد که امروز می توان آن را یکی از موفق ترین طرح ها اعلام کرد، سال گذشته به رغم توفان های فراوان، ۵۰ روز سالمتر از سال ۹۲ را پشت سر گذاشتیم و روند آلودگی هوای شهرهای کشور به سمت کاهش پیش می رود.  

متصدی افزود: در مورد پسماند هم در دو سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد، بر این اساس لایحه مدیریت شهری را داریم که سازمان محیط زیست بخش عمده آن را انجام داده و اکنون برای تصویب در دولت است، آیین نامه مدیریت پسماند نیز تصویب شد، ضوابط خوبی هم برای برخی عوامل آلاینده مانند پلاستیک ها تدوین شد.  

وی ادامه داد: همچنین در زمینه باتری های فرسوده و استحصال سرب از آنها اقدامات خوبی صورت گرفته است، به گونه ای که از واردات ۱۰۰ درصدی این باتری ها به واردات ۳۵ تا ۴۰ درصد رسیده ایم، برنامه ماه آینده استفاده از باتری های سربی و بازیافت آنها در صنایع است.  

متصدی گفت: در دو سال گذشته حجمی از پسماند را که توان بازیافت آن را نداریم و جزو پسماندهای ویژه هستند، مانند د.د.ت و روغن آسکارل، برای بازیافت در بسته بندی هایی به خارج از کشور منتقل کردیم. همچنین دو مرکز پسماند ویژه در قزوین و اصفهان راه اندازی شد.  

وی اظهار کرد: اقدامات خوبی هم در زمینه انتقال فناوری برای تبدیل زباله به انرژی صورت گرفته است و دراین زمینه همکاری خوبی با کشورهاس ژاپن، اتریش و آلمان داریم. البته باید در نظر داشته باشیم که برای ورود هر فناوری به کشور رعایت استانداردهای روز دنیا الزامی است و به هیچ وجه به فناوری و یا صنعتی که استانداردهای روز دنیا را نداشته باشند، اجازه ورود نمی دهیم.  

به گفته وی، استانداردهای داخلی کشور با توجه به استانداردهای روز دنیا بازنگری شدند.

 ساماندهی پسماندهای بیمارستانی 

متصدی افزود: در سال های گذشته اینطور تلقی می شد که اگر پسماندهای بیمارستانی در اتوکلاو ( دستگاه بی خطر سازی ) قرار گیرند، دیگر جزو پسماندهای عادی هستند اما اینطور نیست. بر این اساس با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال برنامه ریزی برای بی خطر سازی این پسماندها هستیم.  

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با همکاری وزارت بهداشت در تلاشیم تا در آینده نزدیک سیستم جمع آوری، حمل و دفن اختصاصی برای پسماندهای بیمارستانی داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی مدیریت پسماند، هر تولید کننده و یا وارد کننده محصول نسبت به بازیافت و دفن مناسب آن مسوول است و در صورتی که نتواند این کار را انجام دهد، باید نیم در هزار ارزش کالای خود را به حساب صندوق ملی محیط زیست واریز کند تا نسبت به بازیافت آن محصول اقدام شود.  

متصدی گفت: در مرحله اول که از اواخر سال گذشته آغاز شد، با رایزنی که با گمرک انجام دادیم این طرح برای محصولات وارداتی اجرایی شد و در مرحله دوم تولید کنندگان داخلی موظف به اجرای آن خواهند شد.

مخالفت سازمان با انتقال آب بین حوضه ای 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: سازمان اعتقاد دارد نیازی به اجرای طرح هایی مانند انتقال آب بین حوضه ای در کشور نیست و آن را به عنوان آخرین گزینه در تامین آب یاد می بیند.  

وی گفت: وقتی بازچرخانی آب نداریم، تصفیه آب و فاضلاب به درستی انجام نمی شود و ۲۵ تا ۳۰ درصد آب در شبکه های توزیع هدر می رود؛ چرا باید برای تامین آب انتقال بین حوضه ای داشته باشیم، اگر این کاستی ها رفع شود شاید دیگر کمبودی احساس نشود اما در صورت اصلاح نشدن این کاستی ها و اگر باز هم کمبود آب در منطقه ای احساس شد، می توان به سمت طرح انتقال بین حوضه ای رفت.  

متصدی افرود: بیش از ۹۰ درصد کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، در حالی که بازدهی آن ۳۰ درصد است بنابراین باید به جای اجرای طرح های انتقال بین حوضه ای در مرحله اول به فکر اصلاح کاستی ها باشیم. 

وی تاکید کرد: زمانی که راندمان مصرف آب به ۹۰ درصد رسید و در آن زمان کمبود احساس شد، باید دنبال طرح هایی مانند انتقال بین حوضه ای باشیم. حدود ۶۰ درصد آب در سیستم آبرسانی کشور هدر می رود بنابراین دیگر چه دلیلی دارد که گزینه انتقال مطرح شود.  

متصدی گفت: البته انتقال آب بین حوضه ای در دنیا استفاده می شود اما شرط اول آنها بهینه سازی مصرف آب، حذف تلفات و اصلاح الگوی مصرف است.

اعتبار مقابله با گرد و غبار در بودجه دولت دیده شده است 
وی افزود: اعتبار مقابله با گرد و غبار از بند ش ماده ۲۲۴ مربوط به بحران تامین می شود که سال گذشته مبلغ آن ۶۰۰ میلیارد ریال بود و ۲۰میلیارد ریال هم برای بخش تحقیقاتی بود. امسال هم این اعتبار به همین رقم دیده شده و منتظر تصویب مجلس است. 

 درختان برای زمین و زمین برای زندگی 

متصدی به روز جهانی زمین پاک هم اشاره کرد و گفت: شعار امسال این روز 'درختان برای زمین و زمین برای درختان' است و تاکید آن بر بستر سبز و حفظ منابع گیاهی است.  

وی افزود: سالانه ۱۳ میلیون هکتار جنگل در دنیا از بین می رود، نرخ مرگ و میر هزار برابر بیشتر از نرخ طبیعی است، کوه های یخی نسبت به ۴۰ سال گذشته ۴۰ درصد نازک تر شده اند که این مسایل مشکلات زیادی را به بار آورده است.  

متصدی اظهار کرد: یک میلیون گرسنه در دنیا وجود دارد در حالی که ۵۰ درصد غلات تولید شده، صرف حیوانات و طیور می شود، یک میلیارد نفر در دنیا به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و پنج هزار مرگ به علت آب آشامیدنی ناسالم صورت می گیرد. 

وی با اشاره به آثار جنگ بر محیط زیست گفت: جنگ بیشترین تاثیر را بر منابع زیستی داشته است، ۸ سال جنگ تحمیلی محیط زیست کشور از جمله تالاب ها، منابع آب و خاک را تحت تاثیر قرار داد و بنابراین بهتر است در روز زمین پاک در کنار هم به فکر محیط زیست باشیم.

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20842

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.