کل 26856
4

فوران چاه (Blowout)

  • کد خبر : 69840
  • 29 تیر 1402 - 21:30
فوران چاه (Blowout)

توضیحات :

فوران چاه (Blowout)

با توجه به برنامه چاه، حفاری تا عمق ۲۶۱۰ متری در سازند آسماری (بصورت جهت دار-Directional) تا ساعت ۰۳:۱۸ بامداد (روز حادثه) انجام و به جهت تعویض مته و ACO موتور حفاری انحرافی، عملیات لوله بالا در دستور کار قرار می گیرد.

عملیات لوله بالا با هرزروی گل تا ساعت ۱۰:۲۰ (روز حادثه) انجام می شود. از ساعت ۱۰:۲۰ تا ۱۱:۱۶ عملیات لوله بالا از عمق ۱۷۷۳ متری تا عمق ۱۵۳۹ متری ادامه می یابد. در ساعت ۱۰:۲۰ (روز حادثه) نرخ پمپاژ درون چاه کم می شود و با توجه به نحوه عملکرد سنسور نصب شده بر روی پمپ های گل، میزان پمپاژ بین صفر تا شش استروک ثبت می شود (با توجه به شمارش استروک های ثبت شده) در حالی که سطح مخزن ساکشن تا ساعت۱۱:۱۶ (روز حادثه) ثابت می ماند.

در این حالت مخزن فعال(Active pit) گل حفاری، مخزن ساکشن بوده و قرار بر این بوده است که رفت و برگشت گل فقط به مخزن ساکشن انجام شود.(ولی در ساعت ۱۱:۱۶ (روز حادثه) جابجایی گل از مخزن دیسندر به مخزن میدل شروع می شود که در این حالت گل از مخزن دیسندر به باکس الک لرزان منتقل و بعد از عبور از الک لرزان همراه با برگشتی گل از دهانه چاه به مخزن میدل منتقل و سیستم بسته گردش گل، به سیستم باز تبدیل میشود و گل برگشتی به ساکشن وارد نمی شود).

با توجه به حجم جابجایی مورد نیاز جهت جایگزینی حجم لوله های خارج شده در حین عملیات لوله بالا، حدود ۱۱ بشکه از حجم چاه خالی میشود (بدون در نظرگرفتن میزان هرزروی چاه). با درنظرگرفتن هرزروی، حدود ۱۸ بشکه از حجم چاه خالی میشود که معادل ۱۲۰ متر و درکل معادل ۱۶۴ پام از فشار هیدرواستاتیک ستون سیال کم می شود. با توجه به نزدیکی فشار مخزن با فشار ستون سیال، از این ساعت به بعد احتمال جریان یافتن چاه وجود داشته است. در ادامه، عملیات لوله بالا بدون کاهش حجم مخزن ساکشن انجام میشود (بدون وارد کردن سیال حفاری در چاه). در ساعت ۱۲:۵۴ جریان یافتن چاه به سمت سطح ادامه داشته است، بطوریکه در ساعت۱۳:۰۲ روز حادثه چاه فوران کرده و آتش سوزی اتفاق می افتد.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “فوران چاه (Blowout)” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=69840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.