جزییات فروریختن ساختمان متروپل
فروریختن ساختمان متروپل حادثهای بود که ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در خیابان امیرکبیر (امیری) واقع در مرکز آبادان رخ داد. در پی وقوع این حادثه، بخشی از برج شماره ۲ متروپل فروریخت. این حادثه ۴۳ فوتی و ۳۷ نفر مصدوم داشت. عملیات آواربرداری متروپل به پایان رسیدهاست. این ساختمان بخشی از پروژهٔ برجهای دوقلوی متروپل هلدینگ عبدالباقی بودند.
این ریزش بر اثر شکست سازهای به خاطر نقض ضوابط فنی و استانداردها بود. ۱۳ نفر از مقصران این حادثه دستگیر شدهاند. مرگ حسین عبدالباقی مالک هلدینگ عبدالباقی و مقصر اصلی ریزش در ابهام باقی ماندهاست.

شرح حادثه
گاهشمار
دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۱۲:۳۰: حدود ۴۰ درصد از ساختمان فروریخت. به علت ناپایداری ساختمان مجاور، امدادرسانی به سختی انجام میشود.
به گفته شعبانی مدیرعامل هلالاحمر خوزستان چهار تیم امدادی از شهرستانهای خرمشهر، ماهشهر و شادگان و دو تیم زندهیاب به محل حادثه اعزام شدند. تیم واکنش سریع استان و بیش از ۵۰ نیروی امدادی از شهرستانهای اطراف آماده هستند.
ساعت ۱۴:۳۰: به گزارش خبرگزاری صداوسیما تا این ساعت ۲ فوتی و نجات ۱۶ مصدوم از زیر آوار بیرون آورده شدند. همچنین به گفته دادستان ویژه آبادان دستور بازداشت پیمانکار و مالک ساختمان صادر شد.
ساعت ۱۷:۲۵: یک بالگرد، ۷ خودروی نجات، گروههای واکنش سریع و سگهای زندهیاب برای امدادرسانی حضور دارند. قدرتالله محمدی سرپرست سازمان آتشنشانی شهرداری تهران از اعزام تیم آتشنشانان تیم امدادی که در آتشسوزی و ریزش ساختمان پلاسکو حضور داشتند خبر داد.
ساعت ۱۷:۴۵: تا این ساعت ۳۲ نفر از آوار ریزش ساختمان متروپل نجات یافتند.
ساعت ۱۹:۳۰: عملیات امدادونجات در طبقات ساختمان متروپل به اتمام رسید.
ساعت ۲۰:۳۰: تعداد کشتهشدگان به ۶ نفر رسید. عملیات جستوجو و نجات توسط نیروهای هلال احمر در زیرزمین ادامه دارد. سگهای تجسسی هلال احمر ۳ نفر را زنده از زیر آوار شناسایی کردند. همچنین دستگاههای زندهیاب ۳ نفر از محبوسان را زنده در زیرزمین پیدا کردند.
ساعت ۲۳:۰۰: افزایش تعداد فوتیها به ۷ نفر. تا این ساعت ۳۱ نفر مصدوم شدهاند. به گفتهٔ مدیرعامل هلال احمر خوزستان، علائم حیاتی به صورت سیگنال از طریق دستگاههای زنده یاب به دست آمدهاست.

لحظه ریزش ساختمان متروپل از دید دوربینهای مداربسته
سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۹:۰۰: به گفتهٔ دادستان عمومی استان خوزستان ۱۰ نفر از مقصران حادثه ساختمان متروپل دستگیر شدند. شهردار فعلی و دو شهردار قبلی آبادان در بین بازداشتشدگان هستند
ساعت ۱۲:۱۵: حضور گروه امداد و نجات سازمان آتشنشانی تهران در محل حادثه. در این زمان پیشبینی شد ۵۰ نفر زیر آوار باشند. همچنین اعزام هوایی آتشنشانها به علت گرد و غبار لغو شد.
نماینده ولی فقیه در خوزستان روز چهارشنبه را در آبادان و خوزستان عزای عمومی اعلام کرد.
ساعت ۱۴:۱۵: اعلام هشدار آغاز عملیات اصلی آواربرداری. به گفتهٔ وحیدی حساسیت آواربرداری بالاست و زمان اتمام آن مشخص نیست. تا این زمان، حادثه ۱۰ فوتی و ۳۲ مصدوم داشتهاست.
ساعت ۱۵:۵۰: مسیر امدادگران به مغازههای همکف باز شد.
ساعت ۱۶:۴۰: بخش دیگری از ساختمان حین عملیات آواربرداری فروریخت و سه امدادگر مصدوم شدند. به گفتهٔ مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان شرایط برای امداد مقداری سخت است و حضور مردم هم کار را مشکلتر میکند.
به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران علت کندی آواربرداری، احتمال ریزش مجدد ساختمان و وجود افراد در زیر آوار است.
ساعت ۱۹:۴۵: نجات یک فرد زنده دیگر از زیر آوار
ساعت ۲۲:۰۰: تا این ساعت ۱۴ نفر فوت و ۳۲ نفر مصدوم شدهاند که تنها ۳ نفر از آنها بستری هستند.
چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۹:۳۹: به گزارش خبرگزاری جامجم، فوتیها به ۱۶ نفر افزایش یافت.
ساعت ۱۱:۰۰ : وحیدی وزیر کشور از مردم خواست محل حادثه را ترک کنند زیرا با خطر جدی ریزش مجدد روبهرو هستیم و در صورت حضور مردم ممکن است فاجعه رخ دهد.
ساعت ۱۱:۴۵ : شمار دستگیرشدگان به ۱۱ نفر رسید. سه شهردار متوالی آبادان جزو بازداشتشدگان هستند.
ساعت ۱۴:۳۰: به گفته وحیدی آواربرداری به دلیل حساسیت بالا و لرزشهای بخش باقیمانده ساختمان متروپل، مدتی متوقف شدهاست.
نمایندهٔ ولی فقیه در استان خوزستان روز پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ را برای استان خوزستان عزای عمومی اعلام کرد.
پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۸:۳۰: به گفتهٔ رئیس جمعیت هلالاحمر عملیات جستجو در طبقات فوقانی به پایان رسیده و گروههای جستجوگر درتلاش برای ایجاد ۶ منفذ ورودی به زیرزمین ساختمان هستند. تا آخرین لحظه و تا آخرین فردی که ادعا شود زیر آوار مانده کار آواربرداری ادامه پیدا خواهد کرد.
ساعت ۱۰:۱۵: تعداد فوتیهای حادثه به ۱۸ نفر رسید.
ساعت ۱۲:۱۵: به گفتهٔ نامی رئیس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور، عملیات جستجوی آوار ماندگان به علت حساسیت نشان ندادن دستگاهها و سگهای زنده یاب و احتمال کم شدن محبوسان زیر آوار، شب پنجشنبه به پایان میرسد. همچنین به گفتهٔ او تمام ساختمانهای محدودهٔ شعاع ۱۵۰ متری ساختمان متروپل بیمه و منازل و فروشگاههای اطراف تخلیه شدهاند.
ساعت ۲۱:۳۰: به گفتهٔ وحیدی وزیر کشور، سازه ناپایدار است و تا حداکثر دو روز خطر زدایی انجام خواهد شد.
به گفتهٔ وحیدی، پیکرهای ۱۳ جانباختهٔ حادثه شناسایی و دفن شد.
تعدادی از عزاداران نیز مغازهٔ پدری حسین عبدالباقی مالک این ساختمان را آتش زدند.
جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۱۱:۳۰: مخبر معاون اول رئیسجمهور وارد آبادان شد و از نزدیک روند آواربرداری را بررسی کرد.
ساعت ۱۳:۴۸: آغاز آواربرداری مکانیکی با دو جرثقیل سنگین در دو جبهه روبهروی و پشت ساختمان.
ساعت ۱۹:۰۰: افزایش تعداد جانباختگان به ۲۶ نفر.
تعدادی از ساختمانهای اطراف متروپل برای سهولت در آواربرداری تخریب شدند.
شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۸:۵۱: تعداد فوتیهای حادثه به ۲۸ نفر رسید.
وحیدی وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفت: «در هیچ حادثه ای در کشور این میزان ماشینآلات متنوع و متعدد مهیا نشدهاست. تقریباً تمام تجهیزات لازم شامل انواع جرثقیلها، بیل مکانیکی، برش پلاسمایی، کاتر و… به منظور آواربرداری به محل اعزام شدهاست و بیش از این تعداد، مکان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گنجایش حضور ماشینآلات را ندارد.»
ساعت ۱۰:۱۵: هیئت ۷ نفره قضایی و بازپرس ویژهای برای رسیدگی به پرونده متروپل تعیین شد. همچنین تا این ساعت ۱۳ نفر از مقصران حادثه بازداشت شدهاند.
ساعت ۱۱:۴۰: ساختمان متروپل به لرزه افتاد. به گفتهٔ رئیس سازمان مدیریت بحران بخش باقیماندهٔ متروپل بسیار خطرناک و لرزان است و به همین دلیل شتاب در عملیات در اولویت نیست.
ساعت ۱۲:۱۵: به گفتهٔ فرمانده میدان حادثه متروپل پیشبینی شد که مرحله اول عملیات آواربرداری و کشف پیکرها در سه روز آینده به پایان برسد و در مرحله بعدی باقیماندهٔ سازه جمعآوری شود.
ساعت ۱۵:۰۰: تعداد فوتیها به ۲۹ رسید. علاوه بر این پیکر افرادی هم دیده شده که بیرون آورده خواهند شد.
هیئت دولت روز یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ را عزای عمومی اعلام کرد.
یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱
به گفتهٔ رئیس سازمان جمعیت هلال احمر عملیات امدادرسانی و آواربرداری از چهار جبهه ساختمان در حال انجام است. با توجه به تغییر تاکتیکی که در روند آواربرداری داده شد سرعت عملیات افزایش یافت.
شورای سیاستگذاری ائمهجمعه از برگزاری مراسم بزرگداشت جانباختگان حادثه در مسجدها و مصلیهای کشور خبر داد.
تعداد مفقودیهای حادثه به اعلام خانوادهها ۳۸ مفقودی اعلام شد.
بیشتر بخوانید
🎥 نشست «بررسی ابعاد مدیریتی حادثه ساختمان متروپل آبادان»
🎥 ویدئو/ روایت یک آتشنشان از حادثهی متروپل / آبادان، کل ایرانه …
متروپل سه بار فروریخت؛ آیا میز مسئولین حادثه هم فرو ریخت؟
تعداد جانباختگان ساختمان متروپل آبادان به ۴۳ نفر افزایش یافت
دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱
تا ظهر روز دوشنبه، ۳۲ پیکر از زیر آوار پیدا شدهاست.
وحیدی وزیر کشور در جلسه هیئت دولت بازدید خود از متروپل را گزارش داد. او شرایط این حادثه را از حادثه آتشسوزی و ریزش ساختمان پلاسکو پیچیدهتر بیان کرد.
سهشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
از بامداد روز سه شنبه، پیکرهای جدیدی پیدا شده و شمار فوتیها به ۳۴ نفر رسید.
به گفتهٔ رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان، باقیماندهٔ سازه اصلاً قابل استفاده نیست و باید تخریب شود.
همچنین آتشنشانان توانستند به طبقه منفی یک ساختمان نفوذ کنند.
تمام حسابهای حسین عبدالباقی مسدود و در اختیار دادستان قرار گرفت و قرار است خسارات مربوط به حادثه از حساب عبدالباقی پرداخت شود.
ساعت ۱۹:۴۵: منزل حسین عبدالباقی دچار آتشسوزی شد که هنوز جزئیات آن در دسترس نیست.
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۹:۳۰: فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان به ۳۷ نفر خبر داد.
ساعت ۱۲:۰۰: به گفتهٔ فرمانده عملیات آواربرداری کار آواربرداری رو به اتمام است و بعد از آن ساختمان به صورت کامل تخریب خواهد شد.
ساعت ۱۵:۵۵: استاندار خوزستان گفت: «تا ۲۴ ساعت آینده، تکلیف پیکرهای احتمالی گرفتار در متروپل مشخص خواهد شد.»
پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
تداوم آواربرداری با سرعت بیشتر
جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۸:۵۰: بازدید رئیسی از محل حادثه و دیدار با خانواده برخی جانباختگان حادثه در مینوشهر
پل طبیعت به مناسبت درگذشت خمینی و جانباختگان متروپل در روزهای جمعه و شنبه ۱۳ و ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ به مدت یک ساعت خاموش شد.
شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۱۳:۱۰: مأموریت آتشنشانان و امدادگران سازمان آتشنشانی اهواز بعد از ۱۲ روز به پایان رسید. به گفتهٔ فرماندار ویژه آبادان، آواربرداری به مرحله حساسی رسیده.
ساعت ۱۴:۲۰: به گفتهٔ رئیس سازمان مدیریت بحران، آواربرداری در مراحل پایانی است.
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۱۱:۵۰: افزایش شمار جانباختگان به ۴۱ نفر
چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
فروریختن مجدد بخش تاج نما و قسمت میانی ساختمان و کشته شدن یک کارگر ۱۸ ساله
چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱
فروریختن بخش باقیمانده ساختمان
چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱
فروریختن کامل باقیمانده ساختمان بدون تلفات جانی و مالی

علت حادثه
به گفته صادق خلیلیان استاندار خوزستان، سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بوده و این ساختمان در شش طبقه طراحی شده بود اما بعد سه طبقه و بعد از آن مجدداً دو طبقه دیگر به آن اضافه شد. رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی علت و عوامل بروز این حادثه را صادر کرد. ۱۳ نفر از متخلفان پروژه (شهردار فعلی آبادان، دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران) با دستور قضایی بازداشت شدهاند. معاونت پیشگیری سازمان آتشنشانی آبادان ۲۸ آبان سال گذشته هشدارهایی درمورد احتمال ریزش این ساختمان داده بود اما توجهی به آن نشد.
سپردن پروژه تخریب به قرارگاه خاتمالانبیاء و ریزشهای مجدد
به گفتهٔ معاون سازمان منطقه آزاد اروندپژمان فرجی، روند تخریب بقایای متروپل به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء محول شد. خبرگزاری تسنیم که وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در ۲۰ تیر ۱۴۰۱ گزارش داد که تا آن تاریخ، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان بهعنوان ۲۰ درصد پیشپرداخت مبلغ قرارداد به قرارگاه خاتمالانبیاء پرداخت شده است.
در ۲۳ شهریور ۱۴۰۱، بخشهایی از سازه باقیمانده ساختمان متروپل فروریخت. دو روز بعد، در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، اعلام شد که جسد کارگری که زیر آوار گرفتار شده و جان باخته بود پیدا شده است. نام این فرد رضا کریمی بود که ۱۸ سال داشت و از اتباع افغانستان بود.
بیش از ۵ ماه پس از ریزش اولیه متروپل، در غروب ۴ آبان ۱۴۰۱، در روز حمله به حرم شاهچراغ، بخش دیگری از بقایای ساختمان فروریخت. بر اثر این حادثه، یک زن ۴۰ ساله به نام سحر کشیف جان باخت و چندین نفر مصدوم شدند.
بقایای ساختمان متروپل نهایتا در ۷ دی ۱۴۰۱ به طور کامل تخریب شد.
فروریختن مجدد ساختمان متروپل در ۲۳ شهریور
به دنبال ریزش بخشی از بقایای ساختمان متروپل آبادان یک کارگر زیر آوار ماند و یک خودرو هم کاملاً تخریب شد.
ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۳ شهریور بخشی از بقایای ساختمان متروپل آبادان از دو نقطه ضلع شرقی و بخش میانی ساختمان ریزش کرد.
گفته میشود که یک نفر از کارگران که مشغول کار بوده زیر آوار است.
همچنین یک خودرو که در نزدیکی ساختمان متروپل پارک کرده بود بر اثر ریزش آوار تخریب شده است.
ویدئوهای منتشر شده بعد از این حادثه نشان میدهد که گرد و خاکِ منتشر شده از این ریزش تا چندصد متریِ ساختمان کشیده شده و جلوی دید و تردد خودروها را گرفته است.
۲ مصدوم و یک فوتی آمار نهایی ریزش بخشی از سازه متروپل آبادان در ۴ آبان ۱۴۰۱
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اعلام مشخصات فرد فوتی و مجروحان حادثه متروپل اعلام کرد:ریزش بخشی از سازه تخریب شده متروپل آبادان ۲ مصدوم و یک فوتی برجا گذاشت.
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آبادان اعلام کرد: در حادثه ریزش بخشی از سازه تخریب شده متروپل رستم مردانی ۴۲ساله و محمد فلسفی ۲۲ساله در این حادثه مصدوم شدند که هر دو مصدوم به بیمارستان شهید بهشتی آبادان انتقال داده شدند.
بر اساس این گزارش خانم سحر کشیف ۴۰ ساله نیز در این حادثه فوت کرد که جسد وی به بیمارستان نفت آبادان منتقل شد.
بخشی از سازه تخریب شده متروپل آبادان در ساعت ۱۶.۱۵ روز چهارم آبان ۱۴۰۱ فرو ریخت که در این حادثه یک خانم میانسال که در درون یک خودروی پارک شده در محل حادثه بود فوت کرد.
در شهریور ماه سالجاری نیز در اثر فرو ریختن بخشی از این سازه یک نفر دیگر فوت کرد.
محاکمهٔ عاملان
پس از صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده ریزش متروپل در ۳۰ تیر ۱۴۰۱ که تعداد آنها ابتدا ۲۰ و سپس ۲۱ نفر اعلام شد، برای رسیدگی به این پرونده سه جلسه رسیدگی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اهواز به ریاست قاضی میثم ایمانی در تاریخهای ۱۰ مرداد، ۱۱ مرداد و ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ در شهر اهواز برگزار شد. در حکم بدوی صادره از این شعبه، تمامی ۲۱ متهم پرونده به اتهام قتل شبهعمد ناشی از عدم رعایت نظامات دولتی و ایمنی ساختمان منتهی به قتل ۴۳ نفر (۳۶ مرد و ۷ زن) و مصدومیت ۱۳ نفر، به ۳ سال حبس تعزیری و پرداخت دیه به خانواده و ورثهٔ جانباختگان حادثه، اقامت اجباری، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، لغو پروانهٔ اشتغال و منع اشتغال در حرفهٔ مهندسی ساختمان محکوم شدند.
بر این اساس، امین تقوی فر (مهندس ناظر) به میزان دو نیم درصد تقصیر، امیر اسماعیلی ورد نجانی (سرپرست وقت معاونت سرمایه گذاری و نماینده فنی از طرف شهرداری -کارمند) به میزان دو نیم درصد تقصیر، عبدالرضا نادریان فر (سرپرست دفتر نظام مهندسی آبادان) به میزان ۲ درصد تقصیر، سعید پارسافر (طراح و مشاور) به میزان ۲ درصد تقصیر، محمد قنبر دزفولی (طراح و مشاور) به میزان ۲ درصد تقصیر، محمودرضا شیرازی (شهردار سابق) به میزان یکونیم درصد تقصیر، حسین حمیدپور (شهردار سابق) به میزان یک و نیم درصد تفسیر، علیرضا بازافت (سرپرست منطقه یک شهرداری) به میزان یک و نیم درصد تقصیر، خرم مولایی سفید دشتی (سرپرست منطقه شهرداری) به میزان یک و نیم درصد تقصیر، فرهاد میاحی (مدیر منطقه یک شهرداری) به میزان یک درصد تقصیر، محمد ذوقی (سرپرست فنی و شهرسازی منطقه شهرداری) به میزان یک درصد تقصیر، محمد حویزاوی (شهردار) به میزان نیم درصد تقصیر، فریبرز دائم الذکر (مسئول فنی و شهرسازی منطقه یک شهرداری) به میزان نیم درصد تقصیر، علیرضا بچاری (سرپرست شهرداری آبادان) به میزان نیم درصد تقصیر، محمدحسن حیاتی (سرپرست شهرداری آبادان) به میزان نیم درصد تقصیر، امید طاها زاده (سرپرست شهرداری آبادان) به میزان نیم درصد تقصیر، سید جمال الدین موسوی (مدیرعامل شرکت مشاور) به میزان نیم درصد تقصیر، محسن وزیری قنات نوئی (طراح و مشاور) به میزان نیم درصد تقصیر، محمدرضا صالحی وانانی (سرپرست دفتر نظام مهندسی آبادان) به میزان نیم درصد تقصیر و محمد خواجه پور (ناظر سازه) به میزان نیم درصد تقصیر، مقصران شناخته شده و حکم دریافت کردند.
خسارتها
جان باختگان
در این سانحه ۴۳ نفر از جمله حسین عبدالباقی (؟) کشته و ۳۷ نفر مصدوم شدهاند.
در فضای مجازی، بعضی از جانباختگان مورد توجه قرار گرفتند. مریم قربانی و رامین معصومی (یا منصوری) که به تازگی با یکدیگر ازدواج کرده بودند، صاحبان کافه مری واقع درکوچهٔ متروپل بودند. مریم و رامین به همراه شیرین معصومی (خواهر رامین) در این حادثه کشته شدند.
همچنین فوت ۵ دانش آموز ملیکا و میترا صالحیانپور و مسیح صادقی از خرمشهر و همچنین آرین و حمیدرضا جلیلیان از آبادان در این حادثه، مورد توجه عموم قرار گرفت.

یادبود ملیکا صالحآبادی در محل تحصیلش
مشخصات ساختمان متروپل آبادان
این ساختمان حدود ۴۵ هزار متر مربع زیربنا دارد که با تخلف ساخته شده است در واقع ابتدا قرار بود ساختمان متروپل آبادان در ۶ طبقه ساخته شود . اما در دو مرحله تعداد واحد ها و طبقات این ساختمان بدون انجام محاسبات دقیق و اصولی به ۱۰ طبقه افزایش پیدا کرد که این موضوع یکی از دلایل اصلی فروریختن این ساختمان می باشد .
این بنا دارای ۳ بر با متراژ بالا بر خیابان های اصلی آبادان یعنی بر ۵۰ متری بر خیابان امیری ( این بخش از ساختمان فرو ریخته است ) ، ۲۷ متری در خیابان سعدی و ۱۰۰ متری در فرعی ۱۳ دارد و توسط پل شیشه ای در طبقه سوم و ششم به ساختمان مترو پل ۱ متصل می شود .
بر اساس اطلاعات نوشته شده در سایت هلدینگ عبدالباقی این ساختمان دارای بخش های مختلفی از جمله صد ها واحد اداری و تجاری ، مطب پزشک ، پارکینگ طبقاتی ، روف گاردن ، کافی شاپ ، رستوران مراکشی ، فود کورت دوبلکس ، خانه کودک ، باشگاه ، هایپر مارکت ، کارواش ، سینما و …. می باشد .
این برج های دوقلو دارای دو ساختمان متروپل یک و متروپل دو می باشد که بهم متصل می باشند .
بر اساس متون سایت این شرکت ، این سازه بتنی ضد زلزله دارای شمع های ۲۷ متری ، اجرای دهانه های ۱۶ متری کنار هم به طول ۹۰ متر بدون ستون برای اولین بار در خوزستان و اجرای سقف وافل برای اولین بار در این ابعاد و اندازه در این شهر است . همچنین طراحی نمای آن با ترکیب آجر ، سنگ و شیشه انجام شده است و نور پردازی زیبا و جذابی در آن طراحی و اجرا شده است .
علت ریزش ساختمان مترو پل چه بود ؟
طبق نظر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی به طور کلی سه دلیل اصلی فروریختن ساختمان مترو پل عدم توجه و رعایت اصول سیستم های مهندسی در طراحی دکوراسیون و اجرای پروژه ، بی توجهی به هشدار های مهندسان ناظر و بی توجهی شهرداری آبادان به هشدار ها و ساخت و ساز غیر اصولی و عدم بازسازی ساختمان می باشد .
گزارش ناظر ساختمان متروپل
طبق گزارش ناظر ساختمان متروپل آبادان این بنا طبق اصول و قواعد اجرا نشده است و پیش از این حادثه نیز پیش بینی شده بود که این ساختمان استحکام و پایداری لازم را ندارد و در معرض آسیب جدی می باشد اما بی توجهی به این هشدار ها منجر به فاجعه ای دیگر در ساخت و ساز و معماری شد .
طبق گزارش مهندس ناظر این ساختمان در برخی نقاط سازه مشکلات جدی به وجود آمده است که به شرح زیر می باشد :
خیز زیاد و بیش از حد مجاز در تیرهای مرتبط با رمپ پارکینگ که این امر باعث ایجاد پیچش در سقف های وافل و همچنین باعث ایجاد ترک های خمشی در تیر ها و پیچش در سقف شده است .
ایجاد ترک در دیواره های اطراف رمپ ها که با توجه به شکل این ترک ها دلیل آن همان خیز زیاد و بیش از حد تیرهای زیرین دیوار ها است .
با توجه به افزایش تعداد طبقات در برخی از ستون ها کمانش ایجاد شده است و احتمال اینکه در آینده دیگر ستون ها نیز دچار این مشکل شوند بسیار زیاد است .

تصویری از آواربرداری ساختمان متروپل
افزایش غیر اصولی تعداد طبقات ساختمان
همانطور که در ابتدایی مقاله نیز به آن اشاره کردیم این بنا ابتدا قرار بود در ۶ طبقه ساخته شود . اما طی دو مرحله تعداد واحدهای اداری و تجاری و همچنین تعداد طبقات این ساختمان تا ده طبقه افزایش پیدا کرد که این امر جدا از اینکه با توجه به خاک و شرایط منطقه و … غیر قانونی است ، باید با مقاوم سازی و انجام محاسبات دقیق اجرا می شد که متاسفانه بدون توجه به این موارد تعداد طبقات این ساختمان به ۱۰ طبقه افزایش پیدا کرد و این امر باعث افزایش بارهای وارده به سازه ساختمان می شود که در نتیجه باعث فرو ریختن این بنا می گردد .
علت فروریختن ساختمان متروپل
طبق نظر کارشناسان سازه ساختمان متروپل سازه های فولادی با کف و دال بتنی می باشد .
طبق مشاهدات جوشکاری در این سازه بسیار ضعیف انجام شده است و تنها در حد خال جوش می باشد و صفحات اتصال با خط جوش های خیلی ضعیفی به اسکلت وصل شده اند که یکی از دلایل تخریب بنا به دلیل شکست همین اتصالات می باشد . در واقع با شکست یک اتصال بار ساختمان به سایر اتصالات انتقال پیدا می کند .
از دیگر عوامل تاثیر گذار در ریزش این ساختمان می توان به عیار دال های بتنی ، عدم مقاوم سازی و کاهش تعداد ستون ها و عدم توجه به مقررات مهندسی و نبود سواد و تجربه کافی در زمینه معماری و اصول و قواعد مهندسی اشاره کرد .
انتهای پیام/






