کل 26889
2

فراوانی صدمات ورزشی و عوامل مرتبط با آن در یکی از مراکز آموزشی درمانی شهر رشت

  • کد خبر : 8575
  • 16 اسفند 1396 - 0:00
فراوانی صدمات ورزشی و عوامل مرتبط با آن در یکی از مراکز آموزشی درمانی شهر رشت

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۵ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : شادمان رضا ماسوله ، زهرا محتشم امیری ، آرزو منفرد ، شاهرخ یوسف زاده چابک ، حسین اتحاد ، لیلا کوچکی نژاد

 

چکیده :

سابقه و هدف : ورزش از اجزای مهم در سلامت افراد هست، اما متأسفانه ممکن است باعث افزایش خطر بروز آسیب شود که به ‌نوبه خود منجر به تحمیل بار اقتصادی، فیزیکی و روانی گردد. با توجه به اهمیت تأثیر صدمات ورزشی در زندگی افراد بررسی میزان صدمات ورزشی و عوامل تأثیرگذار بر این آسیب‌ها حائز اهمیت هست. این مطالعه باهدف تعیین فراوانی صدمات ورزشی و عوامل مرتبط با آن در مراجعه‌کنندگان به مرکز آموزشی درمانی پورسینا در شهر رشت ۱۳۹۳ انجام شد.

روش بررسی : این مطالعه توصیفی-مقطعی بود که در مراجعین به اورژانس مرکز آموزشی درمانی پورسینای رشت که دچار آسیب‌دیدگی ناشی از ورزش شده‌اند در سال ۱۳۹۳ انجام گرفت. نمونه‌گیری به روش در دسترس بود. در این تحقیق برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و عوامل مرتبط با صدمات ورزشی استفاده گردید. پس از کسب مجوز و رضایت از نمونه‌های پژوهش داده‌ها جمع‌آوری شد. داده‌ها  با نرم افزارSPSS نسخه ۲۰ مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافتهها : میانگین سنی نمونه‌های موردمطالعه ۰۱/۱۰±۹۸/۲۲ سال بود. رشته ورزشی اکثراً افراد بازی‌های با توپ (۴/۶۳%) و سپس ورزش‌های رزمی (۵/۱۶%) بود. ۵/۵۸ درصد آسیب‌ها در ورزشکاران به‌صورت شکستگی و ۴/۷۴ درصد در اندام‌های فوقانی و تحتانی بود. ۴۶ درصد افراد نیز بعد از آسیب‌دیدگی با آتل یا گچ درمان شدند. بین عضو آسیب‌دیده با رشته ورزشی (۰۰۸/۰=P)، نوع آسیب‌دیدگی و درمان‌های انجام‌شده (۰۰۰۱/۰=P) پیامد ناشی از آسیب (۰۰۷/۰=P) ارتباط آماری معناداری دیده شد.

نتیجهگیری : بسیاری از آسیب‌های ورزشی و عوارض ناشی از آن قابل‌پیشگیری هستند، لذا بهترین راه مقابله با آسیب‌دیدگی در مرحله اول آشنایی با عوامل آسیب‌زا و چگونگی پیشگیری از آسیب‌ها و در مرحله بعد، نحوه درمان آن‌هاست.

 

واژه‌های کلیدی : صدمات ، ورزش ، عوامل مرتبط ، فراوانی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8575

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.