کل 26875
3

عوامل مرتبط با میزان تلفیق آموزش‌های محیط زیستی و کشاورزی در برنامه‌های درسی مدارس توسط معلمان ابتدایی شهر زنجان

  • کد خبر : 8372
  • 23 فروردین 1397 - 0:00
عوامل مرتبط با میزان تلفیق آموزش‌های محیط زیستی و کشاورزی در برنامه‌های درسی مدارس توسط معلمان ابتدایی شهر زنجان

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۹ ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۹۶

 

نویسندگان: زهرا هوشمندان مقدم فرد ، علی شمس

 

چکیده:

زمینه و هدف : تلفیق آموزش های محیط زیستی و کشاورزی در برنامه های درسی مدارس علاوه بر فراهم کردن بستر غنی یادگیری برای دانش آموزان باعث تربیت شهر وندانی مسوولیت پذیر در آینده نیز میگردد. معلمان ابتدایی به عنوان مهم ترین رکن نظام آموزشی ابتدایی نقش مهمی در این فرآیند دارند و لذا هدف این تحقیق توصیفی همبستگی بررسی عوامل مرتبط با سطح تلفیق آموزش های محیط زیستی و کشاورزی در برنامه های درسی مدرسه توسط معلمان ابتدایی شهر زنجان میباشد.

روش بررسی: کلیه معلمان ابتدایی شهر زنجان در سال ١٣٩۴ جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدادند (۴٣۵٩=N) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان با خطای پنج درصد، ٣۴٣ معلم از طریق روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روایی محتوایی و سازه ای ابزار تحقیق از طریق گروهی از اعضای هیات علمی متخصص مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام مطالعه مقدماتی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با ٠/٨۵ حاصل شد.

یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که اکثر معلمان (۴۶/٩%) به میزان زیادی موضوعات محیط زیستی و کشاورزی را در برنامه های درسی خود تلفیق میکنند. متغیرهای نگرش ، سن ، سابقه تدریس در روستا، کل سابقه تدریس و تعداد دوره های آموزشی گذرانده با سطح تلفیق موضوعات محیط زیستی و کشاورزی در برنامه دارای رابطه معنی داری بودند. هم چنین نتایج نشان داد که سطح تلفیق موضوعات محیط زیستی و کشاورزی در معلمانی که در حال حاضر به نحوی مشغول فعالیت های کشاورزی هستند بیشتر از سایر معلمان بوده و نیز معلمان مرد در مقایسه با معلمان خانم به میزان زیادتری موضوعات محیط زیستی و کشاورزی را در برنامه های درسی خود تلفیق میکنند.

بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج رسیدن به وضعیت مطلوب تلفیق  موضوعات محیط زیستی و کشاورزی در مدارس توسط معلمان نیازمند هدف گذاری و برنامه ریزی توسط نظام آموزشی است .

 

واژه های کلیدی: تلفیق درسی ،  محیط زیست ، کشاورزی ، مدارس ابتدایی ، معلمان

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” عوامل مرتبط با میزان تلفیق آموزش‌های محیط زیستی و کشاورزی در برنامه‌های درسی مدارس توسط معلمان ابتدایی شهر زنجان ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.