کل 26888
2

طراحی و روان سنجی پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی

  • کد خبر : 9798
  • 24 اردیبهشت 1396 - 0:00
طراحی و روان سنجی پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۱ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : محمد جواد جعفری ، اصغر صدیق زاده ، ولی سرسنگی ، فرید زائری ، اسماعیل زارعی

 

چکیده :

سابقه و هدف: علل وقوع ۸۵ درصد حوادث صنعتی، اعمال ناایمن گزارش شده است. علل ۸۵ تا ۹۸ درصد حوادثی که بر اثر اعمال ناایمن صورت می گیرد، نگرش، فرهنگ و رفتار است. »جو ایمنی « ساختاری چند بعدی است که نگرش افراد نسبت به ایمنی و اولویت صحیحی که به ایمنی در محیط کار داده میشود را بیان می کند. برای ارزیابی جو ایمنی نیاز به ابزاری روا و پایا است. هدف از انجام این مطالعه، طراحی و روان سنجی “پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی” در صنایع ایران بود.

روش بررسی: با استفاده از متون ایمنی و سایر پرسشنامه های جو ایمنی، ۹۶ سؤال تهیه شد. روایی صوری، شاخص و نسبت روایی محتوا، روایی سازه، پایایی همسانی درونی و پایایی آزمون-باز آزمون آن در یک نمونه ۵۵۰ نفره مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی شاخص روایی محتوا، پرسشنامه ای ۴۳ سؤالی به دست آمد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی عاملهای اصلی استخراج شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون در آزمون مجدد که به فاصله ۲۰ روز گرفته شد استفاده گردید.

یافته ها: روایی صوری و نسبت روایی محتوا (%۷۸.۵۰)، شاخص روایی محتوا (۰.۷۵) برای بررسی جو ایمنی قابل قبول محاسبه شد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی یازده عامل استخراج شد که در مجموع ۵۸.۸۵ درصد از واریانس کل را تحت پوشش قرار میداد. ضریب آلفای کرونباخ برای اکثر عاملها بیش از ۰/۷محاسبه شد ضریب همبستگی اسپیرمن همبستگی معنی داری بین نتایج آزمون و باز آزمون نشان داد .(P<0.001)

نتیجه گیری: “پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی” که از ۴۳ گویه و یازده عامل تهیه شده دارای روایی و پایایی مناسب است و میتواند برای ارزیابی جو ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : جو ایمنی ، روان سنجی ، روایی ، پایایی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.