کل 26853
3

طراحی و اعتبارسنجی شاخص بارکاری خلبان (PALI) مبتنی بر الگوی NASA-TLX

  • کد خبر : 31175
  • 07 مرداد 1399 - 15:31
طراحی و اعتبارسنجی شاخص بارکاری خلبان (PALI) مبتنی بر الگوی NASA-TLX

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۱ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : رضا عبدی ، عادل مظلومی، غلامحسین حلوانی ، امیر سیامک نمازی ، کمال اعظم

 

چکیده :

مقدمه: بارکاری، ساختار فرضی از فشار متحمل شده توسط یک اپراتور انسانی برای رسیدن به سطح خاصی از عملکرد می­باشد. تاکنون روش­های متعددی برای ارزیابی بارکاری ارائه شده است. یکی از پرکاربردترین روش­های ارزیابی ذهنی بارکاری، روش NASA-TLX است. هدف این مطالعه، طراحی و اعتبارسنجی شاخص ارزیابی ذهنی بارکاری شغل خلبانی مبتنی بر الگوی NASA-TLX می­باشد.

روش بررسی: این مطالعه، یک بررسی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است که در بین خلبان‌های شاغل در شرکتهای هواپیمایی مسافربری انجام شد. در ابتدا خرده مقیاس­های شاخص‌ ارزیابی بارکاری خلبانی(PALI) مبتنی بر الگوی NASA-TLX تهیه شد. سپس روایی محتوا بر اساس جدول لاوشه، توسط شاخص CVR و CVI خرده مقیاس­ها پذیرفته شد. در نهایت برای تعیین سازگاری درونی، شاخص PALI توسط ۳۰ خلبان در فازهای مختلف پروازی تکمیل شد و برای تعیین میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ با معیار پذیرش ۷/۰ آنالیز در نرم­افزار SPSS استفاده شد.

نتایج: فهرست اولیه شاخص ارزیابی ذهنی بارکاری خلبان شامل ۱۷ خرده مقیاس بود که ۱۱ خرده مقیاس آن پس از اعتبارسنجی صوری و محتوایی، با CVR کمتر از ۷۵/۰حذف شد. در نهایت پس از تقلیل، ۶ خرده مقیاس PALI نهایی شدکه ارتباط خوبی با وظایف خلبانی داشتند(۷۹/۰=CVI). آلفای کرونباخ برای شاخص PALI به میزان ۸۹/۰ بدست آمد که نشان داد این شاخص از پایایی درونی برخوردار است.

نتیجه ­گیری: می­توان از پرسشنامه PALI که از نظر روایی و پایایی تایید شده است، برای ارزیابی بارکاری خلبان­های مسافربری استفاده نمود.

 

واژه‌های کلیدی : اعتبارسنجی ، شاخص بارکاری خلبان ، الگوی NASA-TLX

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=31175

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.