توضیحات :
فصلنامه علمی تخصصی طب کار
دوره ۱۱ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۸
نویسندگان : رضا عبدی ، عادل مظلومی، غلامحسین حلوانی ، امیر سیامک نمازی ، کمال اعظم
چکیده :
مقدمه: بارکاری، ساختار فرضی از فشار متحمل شده توسط یک اپراتور انسانی برای رسیدن به سطح خاصی از عملکرد میباشد. تاکنون روشهای متعددی برای ارزیابی بارکاری ارائه شده است. یکی از پرکاربردترین روشهای ارزیابی ذهنی بارکاری، روش NASA-TLX است. هدف این مطالعه، طراحی و اعتبارسنجی شاخص ارزیابی ذهنی بارکاری شغل خلبانی مبتنی بر الگوی NASA-TLX میباشد.
روش بررسی: این مطالعه، یک بررسی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است که در بین خلبانهای شاغل در شرکتهای هواپیمایی مسافربری انجام شد. در ابتدا خرده مقیاسهای شاخص ارزیابی بارکاری خلبانی(PALI) مبتنی بر الگوی NASA-TLX تهیه شد. سپس روایی محتوا بر اساس جدول لاوشه، توسط شاخص CVR و CVI خرده مقیاسها پذیرفته شد. در نهایت برای تعیین سازگاری درونی، شاخص PALI توسط ۳۰ خلبان در فازهای مختلف پروازی تکمیل شد و برای تعیین میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ با معیار پذیرش ۷/۰ آنالیز در نرمافزار SPSS استفاده شد.
نتایج: فهرست اولیه شاخص ارزیابی ذهنی بارکاری خلبان شامل ۱۷ خرده مقیاس بود که ۱۱ خرده مقیاس آن پس از اعتبارسنجی صوری و محتوایی، با CVR کمتر از ۷۵/۰حذف شد. در نهایت پس از تقلیل، ۶ خرده مقیاس PALI نهایی شدکه ارتباط خوبی با وظایف خلبانی داشتند(۷۹/۰=CVI). آلفای کرونباخ برای شاخص PALI به میزان ۸۹/۰ بدست آمد که نشان داد این شاخص از پایایی درونی برخوردار است.
نتیجه گیری: میتوان از پرسشنامه PALI که از نظر روایی و پایایی تایید شده است، برای ارزیابی بارکاری خلبانهای مسافربری استفاده نمود.
واژههای کلیدی : اعتبارسنجی ، شاخص بارکاری خلبان ، الگوی NASA-TLX
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>