کل 26863
3

شناسایی و ارزیابی دامنه مقاومت در سویه های باکتریایی مقاوم به کادمیم طی پایش یک ساله از رودخانه کر

  • کد خبر : 8703
  • 26 بهمن 1396 - 0:00
شناسایی و ارزیابی دامنه مقاومت در سویه های باکتریایی مقاوم به کادمیم طی پایش یک ساله از رودخانه کر
توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۶ ، شماره ۳ ، پاییز ۱۳۹۳

 

نویسندگان: صدیقه ابو الاحرار ، فرشید کفیل زاده ، محمد کارگر

 

چکیده:

مقدمه : رودخانه کر، تنها منبع تغذیه دریاچه بختگان ، اهمیت زیست محیطی و اقتصادی ویژه ای دارد. آلاینده های کشاورزی، صنعتی، شهری و روستایی شامل فلزات سنگین این ناحیه را تهدید می کند. اهداف پژوهش حاضر، یافتن باکتری های مقاوم به کادمیم ، تعیین دامنه مقاومت و سینتیک رشد باکتری های منتخب ، بررسی وضعیت بهداشتی رودخانه از راه مطالعه چهار فصل با اندازه گیری فاکتورهای فیزیک و شیمیایی و زیستی بوده است .

مواد و روش ها: بر اساس سابقه آلودگی، پنج ایستگاه در زیر دست سد درود زن تا دریاچه انتخاب شد. نمونه های آب و رسوب هم زمان در دو گروه به منظور آنالیز فاکتورهای فیزیک و شیمیایی و زیستی و جداسازی باکتری های مقاوم به کادمیم ، تهیه شدند. MIC ،MBC  و سینتیک رشد باکتری (-G ,G+) در محیط کشت بسته در دو حالت شوک با کنترل مقایسه گردید.

نتایج : آلودگی های فیزیک و شیمیایی به ویژه در ایستگاه های دو و سه می تواند مربوط به فعالیت های انسانی (آنتروپوژنیک ) باشد. بیش تر باکتری های مقاوم ، گرم منفی، کشیده و مربوط به رسوبات بودند. باکتری های سر اشیا مارسسنس MT٠١۵  و سود و موناس ائروژینوزاET٠١٧ تا شش میلی مولار به کادمیم مقاومت نشان دادند. سینتیک رشد باکتری دوم و با سیلوس OA٠١٧ مقاومت بالا و رشد مناسب را در حضور سه میلی مولار کادمیم نشان دادند. نتیجه گیری: بومی بودن ، عدم نیاز به دست ورزی های ژنتیکی همراه با مقاومت بالا به کادمیم از مزایای اصلی جدایه های این پژوهش می باشد. چنین باکتری هایی توانایی اصلاح زیستی پساب های آلوده به کادمیم و سایر آلایند ها را دارند و برای کاربری در بیوفیلترها و یا “در محل ” با ارزش هستند. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که برخلاف محیط ناپایدار آب ، رسوب شرایط مناسبی را برای تشکیل بیوفیلم و مقابله با استرس کادمیم فراهم می نماید. از دیگر ویژگی های این پژوهش ، بررسی های چند جانبه بر روی وضعیت رودخانه ، شناسایی باکتری های مقاوم و ارزیابی چگونگی رشد آن ها در مقابل کادمیم می باشد.

 

واژه های کلیدی: باکتری مقاوم ، کادمیم ، آب و رسوب ، پایش ، رودخانه کر

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود مقاله ” شناسایی و ارزیابی دامنه مقاومت در سویه های باکتریایی مقاوم به کادمیم طی پایش یک ساله از رودخانه کر ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.