کل 26895
3

شناسایی و ارزیابی خطر مدیریت پسماند بیمارستانی و راه‌های کاهش خطرات در بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران با استفاده از مدل تحلیل حالات خطا و اثرات آن

  • کد خبر : 7958
  • 01 آذر 1397 - 0:00
شناسایی و ارزیابی خطر مدیریت پسماند بیمارستانی و راه‌های کاهش خطرات در بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران با استفاده از مدل تحلیل حالات خطا و اثرات آن

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۰ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان حاتم گودینی ، صدیقه کریم پور روشن  ، زهرا ایمانیان ، تهمینه ناجی ، بهاره میرزا هدایت

 

چکیده :

زمینه و هدف: تجزیه و تحلیل حالات بالقوه خطا و اثرات ناشی از آن (FMEA)، یکی از تکنیک­ های ارزیابی ریسک است. این پژوهش، با هدف شناسایی، ارزیابی، اولویت­ بندی و تحلیل خطر مرتبط با فرایند مدیریت پسماندهای پزشکی با استفاده از روش FMEA و ارائه راهکارها و اقدامات مناسب جهت کنترل، کاهش خطرات احتمالی این فرایند در بیمارستان مرکز طبی کودکان مورد استفاده قرار گرفت.

روش بررسی: این مطالعه به‌صورت توصیفی- مقطعی در ۶ ماهه اول سال ۹۵ در این بیمارستان انجام شد. برای جمع­ آوری داده­ ها، از کاربرگ استانداردFMEA و نمونه­ گیری مبتنی بر هدف استفاده شد. در این روش، به هر یک از خطاها براساس شدت، میزان وقوع و احتمال کشف خطا، نمره­ای بین ۱ تا ۱۰ تعلق گرفت که از حاصل­ ضرب این سه شاخص، نمره عدد اولویت ریسک (RPN) بدست آمده است.

یافته ­ها: در این مطالعه در مجموع، ۳۳ حالت بالقوه خطر مرتبط با استفاده از روش ارزیابی ریسک FMEA شناسایی گردید. بیشترین عدد اولویت ریسک مربوط به عدم شستشوی ترولی­ های حمل پسماند (waste containers) که عدد ۳۶۰ و کمترین عدد اولویت مربوط به خطر نداشتن جعبه ایمن (safety box) برای دفع پسماندهای نوک تیز و برنده در بخش­ ها بوده که عدد ۳۰ بدست آمده است.

نتیجه گیری: از آنجائی­ که یکی از منابع مهم آلودگی محیط زیست، پسماندهای پزشکی است و از سوی دیگر به دلیل بالا بودن هزینه­ های مراحل مختلف مدیریت پسماند در بیمارستان، استفاده از تکنیک FMEA ضمن کاهش هزینه ­ها، ایمنی و سلامت پرسنل را افزایش داده و به حفظ محیط زیست نیز کمک می­ نماید.

 

واژه‌های کلیدی : نمره عدد اولویت ریسک ، تحلیل حالات خطا و اثرات آن ، پسماند پزشکی ویژه ، مدیریت پسماند بیمارستانی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” شناسایی و ارزیابی خطر مدیریت پسماند بیمارستانی و راه‌های کاهش خطرات در بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران با استفاده از مدل تحلیل حالات خطا و اثرات آن ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=7958

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.