کل 26879
3

شبیه سازی یک آشکارساز تناسبی میکرو نواری برای آشکارسازی گاز رادن و دختران با کد مونت کارلو (MCNPX)

  • کد خبر : 8145
  • 22 مرداد 1397 - 0:00
شبیه سازی یک آشکارساز تناسبی میکرو نواری برای آشکارسازی گاز رادن و دختران با کد مونت کارلو (MCNPX)

توضیحات :

مجله سنجش و ایمنی پرتو

 

جلد ۳ ، شماره ۳ ، تابستان ۱۳۹۴

 

نویسندگان : پروین دهقانی پور ، جمشید سلطانی نبی پور ، مهدی سهرابی ، محمدرضا رضایی رائینی نژاد ، سید علی هاشمی زاده عقداء

 

چکیده:

تاکنون روش ­ها و آشکار ساز های مختلفی برای آشکارسازی گاز رادن استفاده شده است. به علت نویز کم و قدرت تفکیک نسبتا بالای آشکار ساز های گازی نسبت به آشکار ساز های نیمه هادی و یا سوسوزن، استفاده از آن­ها برای آشکارسازی اشعه آلفا بسیار مورد توجه می­ باشد. آشکارساز تناسبی میکرو نواری نیز جزء این دسته قرار دارد که تاکنون برای آشکارسازی رادون استفاده نشده است. در این مقاله پاسخ آشکارساز گازی میکرو نواری به ذرات آلفای رادن و دختران آن در حالت پرتوزایی پایین در محدوده Bq/m3 103 -1 با استفاده از کد MCNPX بررسی شده است.ابتدا چشمه حجمی رادن بالای مایلر به یک چشمه سطحی تبدیل می ­شود. برای یک ذره آلفا که از سطح زیرین مایلر وارد حجم فعال می ­شود انرژی بجا مانده بصورت تابعی از فاصله در طول مسیر بدست آمده است. برای بررسی دقیق این آشکارساز همچنین انرژی بجا مانده در بالای نوارهای آند نیز بصورت تابعی از زاویه و انرژی محاسبه شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می ­دهد که هرچه زاویه فرودی ذره نسبت به راستای z بیشتر شود بیشینه مقدار انرژی بجا مانده افزایش می ­یابد.در ضمن به علت تناسبی بودن آشکارساز، با افزایش انرژی، انرژی بجا مانده در واحد طول کاهش پیدا کرده در نتیجه ارتفاع پالس با افزایش انرژی ذره کاهش می ­یابد. با افزایش زاویه فرودی آلفا تعداد نوارهایی که پالس تولید می­ کنند افزایش ولی دوام پالس کاهش می­ یابد. بنابراین بعلت حساس بودن آشکارساز میکرو نواری به زاویه و انرژی ذرات آلفای رادن و دختران در پرتوزایی پایین، این آشکار ساز ها میتوانند بعنوان گزینه مناسبی برای آشکارسازی گاز رادن تلقی شوند.

 

واژه‌های کلیدی : آشکارساز تناسبی ، میکرو نواری ، رادن و دختران ، آشکارسازی ، شبیه سازی ، کد مونت کارلو MCNPX

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” شبیه سازی یک آشکارساز تناسبی میکرو نواری برای آشکارسازی گاز رادن و دختران با کد مونت کارلو (MCNPX) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.