کل 26853
0

سیل در کردستان ۵ قربانی گرفت

  • کد خبر : 14021
  • 27 فروردین 1396 - 0:30

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان گفت: حوادث ناشی از بارش باران و جاری شدن سیل، روز گذشته جان ۵ نفر را در کردستان گرفت.

آرتیکاس اقبال روز شنبه اضافه کرد : رانش زمین در پارک کوثر سقز یکی از این حوادث بود که طی آن چهار نفر جان خود را از دست دادند و مدیریت بحران با سازمان های ذی صلاح هم اکنون در حال بررسی علت این حادثه است.

وی با اشاره به اینکه این مکان، محلی برای استراحت نیست به همین دلیل علت حضور چهار نفر فوت شده در این منطقه نیز در حال بررسی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان همچنین با اشاره به اینکه سقوط جوان ۳۰ ساله ساکن روستای ششه بانه به داخل رودخانه نیز دیگر حادثه روی داده در روز گذشته است  گفت : این جوان علی رغم اینکه توسط روستاییان پایین دست به صورت نیمه جان از آب بیرون کشیده بود اما به علت شدت ضربات وارده در بیمارستان جان خود را از دست داد.

او گفت: با توجه به پایداری بارش باران تا پایان امروز شنبه، تمامی نهادهای امدادی و خدمات رسان استان آماده رویارویی با حوادث احتمالی هستند.

اقبال ادامه داد : هشدارهای هواشناسی کشور به نهادهای استان ابلاغ شده تا همه ادارات کردستان آمادگی مقابله با خطرات و حوادث احتمالی از جمله بروز سیل را داشته باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به سامانه بارشی امروز و اخطاریه های هواشناسی، بارش های شدید موقت، وقوع صاعقه و تندباد شدید موقت ( طوفان تندری) که می تواند منجر به سیلاب و شکست درختان شود از مهمترین مخاطره این سامانه فعال اعلام شده است. 

به گفته وی، اخطاریه هواشناسی کشور علاوه بر نیمه جنوبی کردستان مربوط به استان های دیگری از جمله کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال خوزستان، نیمه جنوبی همدان، مرکزی، شرق گیلان، غرب مازندران و دامنه های البرز در استان های قزوین، البرز و تهران نیز هست.

اقبال اضافه کرد : تخریب چند پل و جاده روستایی در شهرستان سقز از دیگر گزارش های رسیده به این مدیریت است که میزان خسارت به این تاسیسات هم اکنون در حال بررسی است.

طبق پایش های هواشناسی،  یکشنبه هوای بیشتر نقاط استان نیمه ابری تا تمام ابری، بارش های پراکنده باران، سرعت وزش باد شدید پیش بینی می شود و روز دوشنبه نیز استان شاهد جو نسبتا پایداری خواهد بود و همچنین احتمال کاهش دما در ۴۸ ساعت آینده دور از انتظار نیست.

در ۲۴ ساعت گذشته مریوان و بانه هر کدام با ۳۰ میلیمتر رکوردار بارش در استان هستند و کامیاران با ۲۹ میلیمتر، هزارکانیان با ۲۰ میلیمتر، سقز با ۱۸ میلیمتر و سنندج با ۱۵ میلمیتر در رتبه های بعدی قرار دارند و قروه با ۴.۵ میلیمتر و بیجار با یک میلیمتر کمترین میزان ثبت شده بارش در ایستگاه های اصلی استان هستند.

از ابتدای سال زراعی جاری تا ۲۳ فروردین ۹۶ حدود ۳۸۰ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار در مقایسه با ۵۷۷ میلیمتر سال گذشته ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

میزان بارش های امسال در مقایسه با ۲۹۹ میلیمتر میانگین بلند مدت استان، در حدود ۱۱درصد کاهش پیدا کرده است.

میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از ۵۴۰ میلیمتر بوده که این مقدار ۲ برابر میانگین کشور است.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=14021

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.