کل 26853
1

سواد سلامت کارگران صنعت قطعه سازی خودرو یک مطالعه مقطعی

  • کد خبر : 8000
  • 31 شهریور 1397 - 0:00
سواد سلامت کارگران صنعت قطعه سازی خودرو یک مطالعه مقطعی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان مریم افشاری ، غلام حیدر تیموری ، معصومه افشاری ، بهرام کوهنورد ، حسن اسمعیل پور ، مهدی کنگاوری

 

چکیده :

زمینه و هدف: سواد سلامت باعث کسب ظرفیت ها و ادراک اساسی از اطلاعات سلامت و خدمات برای افراد می باشد، تا بتوانند تصمیمات سلامتی را اتخاذ نمایند. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین سواد سلامت کارگران یکی از شرکت های قطعه سازی ایران خودرو در سال ۱۳۹۴ اجراء گردید.

روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، ۱۵۷ نفر ‏از کارگران، شرکت مهرکام پارس در سال ۱۳۹۴ به روش تصادفی طبقه ای متناسب در هر کارگاه انتخاب شدند. سپس از طریق نمونه گیری تصادفی ساده، افراد وارد مطالعه شدند. پرسشنامه از طریق خودگزارش دهی توسط کارگران تکمیل شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS21 تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها: افراد مورد مطالعه از نظر دسترسی به اطلاعات سلامت، ۷۹% دسترسی ناکافی، ۱/۵۶% مهارت خواندن ضعیف داشتند. در خصوص فهم ۱/۷۷% وضعیت خوبی نداشتند. در ارزیابی، بطور متوسط نیمی از افراد دارای سطح سواد سلامت نه چندان کافی و کافی بودند (به ترتیب ۹/۲۲% و ۴/۲۰%). در کاربرد اطلاعات سلامت ۸/۶۱% دارای سطح سواد ناکافی بودند. فهم و ارزیابی اثر مستقیم بر میانگین نمره کاربرد اطلاعات دارد. بطوری که فهم و ارزیابی پیش گویی کننده های مناسبی برای کاربرد اطلاعات سلامت بودند.

نتیجه گیری: بطور کلی سواد سلامت در افراد نامطلوب بود. این موضوع توجه بیشتر به سواد سلامت را در برنامه‌های آموزشی و مداخله ای نشان می دهد. لازم است بدین منظور برنامه‌های جامع، رسانه‌ها و مواد آموزشی ساده و قابل‌فهم طراحی و بکار رود.

 

واژه‌های کلیدی : سواد سلامت ، HELIA ، محل کار ، کارگران

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8000

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.