کل 26875
3

سنتز سبز نانوذرات اکسید روی و بارگذاری آن بر روی کربن فعال تولیدی به منظور بررسی کارایی حذف کروم شش ظرفیتی

  • کد خبر : 8182
  • 18 مرداد 1397 - 0:00
سنتز سبز نانوذرات اکسید روی و بارگذاری آن بر روی کربن فعال تولیدی به منظور بررسی کارایی حذف کروم شش ظرفیتی

توضیحات :

فصلنامه سلامت محیط و کار

 

دوره ۳ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : مهدی فضل زاده ، علی اکبر تقی زاده ، اطهر انتظاری ، رسول خسروی

 

چکیده :

زمینه و هدف: امروزه استفاده از نانوذرات در حذف آلاینده‌های محیطی توسط محققین مورد توجه خاصی قرار گرفته است. روش‫های مختلفی برای سنتز نانوذرات مورد استفاده قرار گرفته که روش سنتز سبز نانوذرات با استفاده از عصاره گیاهان، یک روش جدید، ارزان‌قیمت و دوست‌دار محیط زیست می‫باشد. هدف از این تحقیق سنتز نانوذرات اکسید روی از دانه پودرشده اسپند و سپس بررسی اثر بارگذاری آن بر روی کربن فعال پودری حاصل از دانه اسپند در حذف کروم شش ظرفیتی از داخل محیط مایی بوده است.

روش کار: این تحقیق بصورت ناپیوسته در آزمایشگاه انجام شده است. جهت سنتز نانوذرات اکسید روی از عصاره دانه اسپند استفاده شده و سپس بر روی کربن فعال پودری حاصل از دانه اسپند بارگذاری شده است. اندازه‌گیری کروم شش ظرفیتی با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتری مدل UV/VS T80+ Spectrometer در طول موج ۵۴۰ نانومتر انجام شده است.

یافته هانتایج نشان داد که بارگذاری نانوذرات اکسید روی با نسبت ۱% جرمی بر روی کربن فعال می‌تواند ظرفیت جذب کروم شش ظرفیتی را به طور چشمگیری افزایش دهد. pH بهینه ۲ به دست آمد و با افزایش دوز جاذب و افزایش زمان تماس، راندمان جذب افزایش یافته و با افزایش غلظت، راندمان کاهش می‌یابد. فرایند جذب با R۲ بسیار بالا از سینتیک درجه دوم کاذب تبعیت می‌کند.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق مشخص شد که نانوذرات تولیدی به روش سنتز سبز می‌تواند ظرفیت جذب کربن فعال را به مقدار بسیار مناسبی افزایش دهد.

 

واژه‌های کلیدی : سننتز سبز ، کربن فعال ، کروم ، تصفیه

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

لطفا برای دانلود مقاله ” سنتز سبز نانوذرات اکسید روی و بارگذاری آن بر روی کربن فعال تولیدی به منظور بررسی کارایی حذف کروم شش ظرفیتی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8182

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.