حادثه سقوط هواپیمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه
هواپیمای آنتونوف متعلق به نیروی هوایی سپاه، به همراه ۳۹سرنشین ساعت ۷ و ۶دقیقه در روز ۶ آذر سال ۱۳۹۵، لحظاتی پس از برخاستن در قسمت انتهای باند سقوط کرد و ۳۷سرنشین آن به شهادت رسیدند. لحظاتی پس از حادثه ماموران آتشنشانی فرودگاه و چند ایستگاه دیگر با ریختن کف بر روی هواپیما سعی کردند آتشسوزی آن را مهار کنند.ولی شدت این آتشسوزی به حدی بود که تمامی مسافران آن در آتش سوختند. دو تن از این مسافران که به بیرون از هواپیما پرتاب شده بودند، زنده مانده و به بیمارستان منتقل شدند.
با مهار آتش تلاش برای بیرون کشیدن اجساد آغاز شده و اکیپی از نیروهای سپاه به همراه ماموران آتشنشانی با جدا کردن قطعات لاشه سوخته هواپیما اجساد قربانیان را از میان پارههای آنها بیرون کشیدند.
با بیرون کشیدن اجساد به دستور جعفر صابری زفرقندی، سرپرست دادسرای فرودگاه که در محل حادثه حضور داشت، همه آنها به پزشکی قانونی جهت شناسایی هویت منتقل شدند.
آنتونوف -۷۴
آنتونوف ایان-۷۴ (به انگلیسی: Antonov An-74) یک هواپیمای ساخت کارخانهٔ آنتونوف در کشور اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی است که در سال ۱۹۸۶ ساخته شد. نخستین استفادهکنندهٔ این هواپیما نیروی هوایی روسیه بوده است. این هواپیما در ۱ نوامبر ۱۹۸۳ میلادی نخستین پرواز خود را انجام داد.

یک فروند آنتونوف-۷۴ از ناوگان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
توالی رخدادها
دکتر الهام در محل حادثه
ساعت ۸:۳۰ دقیقه دکتر الهام، سخنگوی دولت در محل حادثه حاضر شد و سردار سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه، گزارشی از نحوه حادثه و امدادرسانی را برای وی تشریح کرد.
در حالی که تعدادی از خانوادههای قربانیان این حادثه با شنیدن خبر در فرودگاه تجمع کرده بودند، تلاش برای بیرون کشیدن پیکرها ادامه داشت و هر چند لحظه یک بار ماموران با درخواست برانکارد، اعلام میکردند که یکی دیگر از پیکرهای قربانیان را پیدا کردهاند.
در حالی که پروازهای فرودگاه مهرآباد پس از پاکسازی باند ادامه داشت، قطعات لاشه هواپیما به وسیله جرثقیل از قسمت انتهای باند جمعآوری میشد.
پخش شدن قطعات هواپیما در شعاع چند متری نشان میداد که هواپیما پس از سقوط به سمت راست باند منحرف شده و پس از انفجار به دیوار انتهایی گمرک فرودگاه برخورد کرده است.
یکی از چرخهای هواپیما و قطعاتی از موتور هواپیما در فاصله چند متری از هواپیما و در نزدیکی باند افتاده بود.

چند تن از پرسنل سپاه در حالی که اشک میریختند، نظارهگر نحوه بیرون کشیدن اجساد از داخل هواپیما بودند.
ماموران سپاه اجازه ورود به خبرنگاران را نداده و از هر گونه تصویربرداری و عکاسی جلوگیری میکردند.
ساعت ۱۰:۳۰دقیقه صبح کار بیرون کشیدن پیکرها به اتمام رسید و ماموران در حال انتقال و جمعآوری لاشه هواپیما بودند. چند تن از شاهدان حادثه اعلام میکردند، لحظه سقوط هواپیما یکی از موتورها خاموش بوده و بلافاصله پس از برخورد با زمین به سمت راست باند فرودگاه منحرف شد.
ماموریت بندرعباس
سردار میرعلی اکبری جانشین فرماندهی پایگاه یکم نیروی هوایی سپاه که در محل حادثه حضور داشت، گفت: این هواپیما که از نوع آنتونوف بود به همراه ۳۲نفر مسافر و ۶خدمه و یک نفر مامور امنیت پرواز به مقصد شیراز لحظاتی پس از پرواز دچار سانحه شد.
وی ادامه داد: مسافران این هواپیما از پرسنل نیروی هوایی سپاه بودند که برای انجام ماموریتی در بندرعباس عازم بودند و قرار بود از طریق شیراز به بندرعباس بروند.
وی ادامه داد: لحظاتی بعد از بلند شدن هواپیما از روی باند به علت نامعلومی در انتهای باند سقوط کرده و پس از آنکه چندین متر روی زمین کشیده شد، در قسمت انتهای باند و در کنار گمرک فرودگاه منفجر شد که متاسفانه تعداد ۳۷نفر از مسافران آن به شهادت رسیدند. سردار میرعلی اکبری در ادامه با اشاره به نحوه امدادرسانی در این حادثه گفت: پس از اعلام سقوط این هواپیما، بلافاصله اکیپهایی از ماموران آتشنشانی اورژانس امداد فرودگاه و نیروهای امدادی نیروی هوایی سپاه به همراه جمعی از پرسنل به محل اعزام و دو نفر از سرنشینان هواپیما را که به بیرون از هواپیما پرتاب شده بودند، به بیمارستان سوانح سوختگی مطهری منتقل کردند.
وی با اشاره به اینکه علت این حادثه در دست بررسی است، گفت: هنوز نمیتوان درباره علت این حادثه اظهارنظر کرد و به زودی کارشناسان با بررسی این حادثه علت آن را مشخص خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: همه احتمالات بررسی دقیق میشود
طلایی نیک، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با توجه به مصادف بودن سانحه با هفته بسیج، هرگونه گزینه احتمالی باید در بررسی سانحه آنتونوف با دقت و جامعیت لحاظ شود و همه احتمالات مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
بیشتر بخوانید
سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ حامل جمعی از فرماندهان جنگ (کلاهدوز، نامجو، فلاحی، فکوری، جهان آرا) (۱۳۶۰)
سقوط هواپیمای آنتونوف-۱۴۰، ایران ۱۴۰، متعلق به شرکت سپاهان ایر (هواپیمایی هسا) در تهران (۱۳۹۳)
رضا طلایینیک در فرودگاه مهرآباد تهران با اشاره به پایان یافتن عملیات امداد و نجات و انتقال شهدا، هرگونه اظهارنظر در خصوص علل انفجار هواپیمای آنتونوف را به بررسی دقیق مکالمات خلبان، جعبه سیاه هواپیما و مسائل باقیمانده در محل سانحه موکول کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی که بلافاصله بعد از سانحه در محل حاضر شد، از برخی ناهماهنگیها بهرغم تلاش جدی و سرعت عمل نیروها خبر داد و گفت: این ناهماهنگیها در مدیریت امداد و نجات در گزارشهای ارسالی مجلس در خصوص سوانح مشابه قبلی نیز هشدار داده شده بود.
وی فقدان نظام جامع هوانوردی را یکی از دلائل عمده این گونه سوانح و ناهماهنگیهای پس از آن خواند و افزود: بهرغم تدوین پیشنویس لایحه نظام جامع هوانوردی در سه سال پیش، دولت همچنان این لایحه را در کمیسیون فرعی معطل نگاه داشته است.
طلایینیک هفته پیش در آستانه سالگرد سقوط هواپیمای C-130 حامل خبرنگاران، وزرای دفاع و دادگستری را برای پاسخگویی در خصوص نتایج پیگیریهای این سانحه به مجلس فراخواند و قرار است در روزهای آینده مصطفی محمدنجار و جمال کریمی راد به همین منظور در مجلس حاضر شوند.
سرپرست مجتمع فرودگاه: پرونده سقوط هواپیمای سپاه به دادسرای نظامی ارجاع شد
سرپرست مجتمع قضایی فرودگاه از ارجاع پرونده سقوط هواپیمای آنتونوف روسی متعلق به سپاه به دادسرای نظامی جهت انجام تحقیقات و بررسی دلائل وقوع این حادثه خبر داد.

صابری زفرقندی گفت: به دنبال حادثه سقوط یک فروند هواپیمای آنتونوف و به شهادت رسیدن ۳۶ نفر از سرنشینان و خدمه آن، دستور انتقال اجساد شهدای این حادثه به پزشکی قانونی صادر شد.
وی افزود: با توجه به اینکه سرنشینان این هواپیما دچار سوختگی شده و قابل شناسایی نبودند، اجساد جهت شناسایی به پزشکی قانونی انتقال داده شد.
زفرقندی افزود: با توجه به اینکه هواپیما نظامی بوده و ماموریت نظامی نیز داشته است، پرونده جهت انجام تحقیقات و بررسی دلائل وقوع حادثه به دادسرای نظامی تهران ارجاع شد.
معاون عملیات ناجا: از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما علت اولیه سانحه هوایی اعلام شده است
در بررسیهای نخست مشخص شد که از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما در پی نقص فنی به وقوع حادثه منجر شده است.
سردار اسکندر مومنی در جمع خبرنگاران در خصوص سانحه هواپیمای آنتونوف در فرودگاه مهرآباد گفت: این هواپیمای متعلق به سپاه، از تهران عازم شیراز بود که حین برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد، یکی از موتورهایش به دلیل نقص فنی از کار افتاد و از مسیر اصلی باند منحرف و پس از برخورد با موانع ناگهان دچار انفجار شد.
وی با بیان اینکه ۵تن از کادر پروازی و ۳۴تن از سرنشینان هواپیما در پی وقوع انفجار سوختند، تصریح کرد: از میان ۳۹سرنشین، دو تن مجروح شده بودند.
سردار مومنی با اشاره به تشکیل یک تیم کارشناسی جهت بررسی علت حادثه خاطرنشان کرد: پس از انجام اقدامات کارشناسی و بازخوانی جعبه سیاه هواپیما، علت اصلی وقوع حادثه اعلام خواهد شد.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی: جزئیات حادثه باید از طرف ارگان مربوطه اعلام شود
علیرضا منظری، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، در گفتوگویی گفت: جزئیات حادثه باید از طرف ارگان مربوط اعلام شود.
همچنین جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی، نیز درباره این سانحه گفت: از آنجایی که این هواپیما نظامی بوده و متعلق به سپاه پاسداران است بر اساس مقررات اعلام جزئیات جزو وظایف سازمان هواپیمایی کشوری نیست.
وی در پاسخ به این سوال که علل بروز سانحه چه بوده است، نیز اظهار نظر نکرد و گفت: هرگونه اظهارنظر بدون بررسی پارامترهای حادثه از طرف ارگان مربوطه غیرکارشناسی است و جزئیات باید از طرف سپاه پاسداران اعلام شود.

جانشین پایگاه هوایی قدر سپاه از آغاز بررسی جعبه سیاه آنتونوف سانحهدیده خبر داد
جانشین پایگاه هوایی قدر سپاه از آغاز بررسی تیم کارشناسان هوایی بر روی جعبه سیاه هواپیمای آنتونوف در خصوص علت این سانحه خبر داد.
سردار میرعلی اکبری، جانشین قرارگاه یکم قدر سپاه گفت: جعبه سیاه هواپیمای حادثهدیده آنتونوف با پایان یافتن کار انتقال اجساد باز شد و با تعیین تیم کارشناسان، تحقیقات و بررسیها برای شناسایی علت وقوع این حادثه آغاز شده است.
وی افزود: اعلام زمان دقیق نتایج این تحقیقات بر روی جعبه سیاه مشخص نیست و تنها باید در انتظار نتایج حاصله از بازدید تیم کارشناسان شد.
جعبه سیاه هواپیمای آنتونوف باز شد
جانشین پایگاه هوایی قدر سپاه پاسداران اعلام کرد: جعبه سیاه هواپیمای آنتونوف سقوط کرده در فرودگاه مهرآباد دقایقی پیش باز شده و کمیسیونی برای پیگیری علت این حادثه تشکیل شده است.
سردار اکبر میرعلی اکبری جانشین پایگاه هوایی قدر سپاه پاسداران در فرودگاه مهرآباد در ادامه گفت: این یک پرواز ماموریتی نیروی هوایی سپاه بود که به مقصد بندرعباس انجام میگرفت و قرار بود ابتدا هواپیما به شیراز رفته و سپس به بندرعباس عزیمت کند.
وی افزود: این پرواز ساعت ۷:۰۰ صبح صورت گرفت و بعد از برخاستن از زمین، دچار سانحه شد.
وی یادآور شد: ابتدا سمت راست هواپیما به زمین خورد و هواپیما دچار آتشسوزی شد.
میرعلی اکبری خاطرنشان کرد: جعبه سیاه این هواپیما اکنون باز شده و کمیسیونی برای پیگیری علت این حادثه تشکیل شده است.
سوانح متعدد
سوانح هوایی در جمهوری اسلامی بی سابقه نبوده و در مواردی، هواپیماهای نظامی هم دستخوش حوادث مرگباری شده اند.
از جمله در ماه دسامبر سال ۹۴، یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ متعلق به ارتش که حامل جمعی از خبرنگاران بود در نزدیکی تهران سقوط کرد و حدود یکصد و بیست کشته برجای نهاد.
چند هفته پس از آن نیز یک هواپیمای حامل افسران ارشد سپاه پاسداران سقوط کرد و سرنشینان آن کشته شدند.

تحریم های خارجی باعث شده است تا دسترسی شرکت ها و نهادهای ایرانی به عرضه کنندگان هواپیما در جهان محدود باشد.
همچنین، گفته می شود که بخشی از ناوگان هوایی جمهوری اسلامی فرسوده و با کمبود قطعات مواجه است.
شرکت ها و نهادهای ایرانی به طور گسترده از هواپیماهای ساخت روسیه یا کشورهای اروپای شرقی به شکل خرید یا اجاره استفاده می کنند که در گذشته با سوانحی مواجه بوده اند.
هواپیمای آنتونوف که در اتحاد شوروی سابق طراحی شده بود و در جمهوری اوکراین تکمیل می شود دارای کاربرد دوگانه نظامی و مسافربری است.
آیت الله محمود شاهرودی، رییس قوه قضاییه، در مورد این سانحه گفته است “بی احتیاطی در خرید، اجاره و استفاده از این نوع هواپیماها موجب چنین حوادث و باعث خسارات غیرقابل جبران شده است و در این نوع مسایل، هچ نوع قصور و تقصیری قابل پذیرش نیست.”
انتهای پیام/






