توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۳ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۵
نویسندگان : ناصر ناستی زایی ، آقای فرامرز سابقی
چکیده :
زمینه و هدف: معلمان زمان بسیار زیادی را به طور دلخواه و داوطلبانه به فعالیتهای کاری اختصاص میدهند و این میتواند وابستگی افراطی به کار را در آنها ایجاد کند که تداوم این شرایط پیامدهای مثبت و منفی را به دنبال دارد. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهر زاهدان بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی تعداد ۳۵۰ نفر از معلمان ابتدایی شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه وابستگی افراطی به کار، استرس شغلی و فرسودگی شغلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزارspss۲۱ استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمرات معلمان در متغیرهای وابستگی افراطی به کار (۶۴/۰±۹۷/۳)، استرس شغلی(۷۴/۰±۳۳/۳)، و فرسودگی شغلی(۷۹/۰±۴۸/۳) بود که همه موارد در سطح بالاتری از میانگین نظری (۳) قرار داشتند. مقدار ضریب همبستگی عجین شدن در کار، تمایل درونی به کار، لذت بردن از کار و وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی به ترتیب ۷۳۹/۰، ۷۴۳/۰، ۷۳/۰ و ۷۴/۰ (۰۱/۰p<). بر اساس نتایج رگرسیون مولفههای وابستگی افراطی به کار ۹/۵۵ درصد از واریانس استرس شغلی را تببین میکنند (۰۵/۰p<). مقدار ضریب همبستگی عجین شدن در کار، تمایل درونی به کار، لذت بردن از کار و وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی به ترتیب ۷۳۷/۰، ۷۳۹/۰، ۷۲۸/۰ و ۷۳۸/۰ بود (۰۱/۰p<). بر اساس نتایج رگرسیون مولفههای وابستگی افراطی به کار ۴/۵۵ درصد از واریانس فرسودگی شغلی را تببین میکنند (۰۵/۰p<).
نتیجه گیری: با توجه به رابطه مثبت و معنادار وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان، برگزاری دورههای آموزشی جهت آشنایی معلمان با پدیدههای وابستگی افراطی به کار، استرس و فرسودگی شغلی، پیامدهای فردی و سازمانی و راههای مقابله با آنها و مدیریت موثر وقت پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی : وابستگی افراطی به کار ، استرس شغلی ، فرسودگی شغلی ، معلمان ابتدایی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>










