کل 26853
2

رابطه مقیاس میزان درک تلاش و ضربان قلب در افراد دارای وزن طبیعی و اضافه وزن در شرایط گرم آزمایشگاهی

  • کد خبر : 9449
  • 09 مرداد 1396 - 0:00
رابطه مقیاس میزان درک تلاش و ضربان قلب در افراد دارای وزن طبیعی و اضافه وزن در شرایط گرم آزمایشگاهی

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۸ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : دکتر حبیب الله دهقان ، یاسر رحیمی ، سعید یزدانی راد ، محمد زیندینی

 

چکیده :

مقدمه : مقیاس میزان درک تلاش (RPE: Rating of Perceived Exertion) در ارزیابی استرین فردی در طول فعالیت دینامیک استفاده می‌شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین ارتباط مقیاس میزان درک تلاش و ضربان قلب در افراد دارای اضافه وزن و با وزن نرمال در دو شدت فعالیت سبک و متوسط در شرایط گرم و خیلی گرم آزمایشگاهی بود.

روش بررسی: این پژوهش مداخله‌ای  بر روی ۷۰ نفر از دانشجویان و کارمندان مرد (۳۵ نفر دارای اضافه وزن  (۲۵=<BMI)و ۳۵ نفر دارای وزن نرمال(۲۵>BMI)انجام شد. پس از استراحت افراد به مدت ۶۰ دقیقه یک مرتبه با شدت فعالیت سبک (kph on treadmill 2.8) در مواجهه با شرایط خیلی گرم (cº۳۷) و یک مرتبه نیز با شدت فعالیت متوسط kph on tread mill) 4.8(در مواجهه با شرایط گرم(cº۳۲) بر روی تردمیل فعالیت کردند. در طول تست نیز ضربان قلب بوسیله اسپورت تستر و نمره RPE افراد با نمره‌ دهی ۱ تا ۱۰هر ۴ دقیقه یک بار ثبت گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از آزمون t مستقل دانشجویی و همبستگی پیرسون توسط نرم افزار SPSS ویرایش ۱۶ انجام گرفت.

نتایج: میانگین ضربان قلب و RPE در دو گروه دارای وزن نرمال و دارای اضافه وزن اختلاف معنی‌داری داشت(۰.۰۰۱>P). همچنین نتایج نشان داد که در شرایط گرم(۰.۷۵=p<0.001، r )  و شرایط خیلی گرم (۰.۰۰۱>r =0.52, p) بین ضربان قلب و مقیاس میزان درک تلاش رابطه مستقیم وجود دارد.

نتیجه‌گیری: میانگین ضربان قلب و RPE درافراد دارای اضافه وزن در مقایسه با افراد با وزن نرمال بالاتر بود و ضربان قلب با RPE همبستگی قابل توجهی داشت ولی ضریب همبستگی در شرایط گرم و بویژه خیلی گرم در این مطالعه نسبت به مطالعات دیگر پایین‌تر بود.

 

واژه‌های کلیدی : ضربان قلب ، مقیاس میزان درک تلاش ، اضافه وزن و چاقی ، آب و هوای گرم ، آب و هوای خیلی گرم

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.