کل 26853
1

در ۴۰ سال گذشته وسعت جنگل‌های کشور ۱۱ درصد کاهش یافته است

  • کد خبر : 20835
  • 02 اردیبهشت 1395 - 12:12
رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش وسعت جنگل های کشور در سال‌های اخیر گفت: ۱۱ درصد وسعت جنگل‌های کشور در ۴۰ سال گذشته کاهش یافته است.

محمدرضا تابش در کنفرانس ملی حفاظت محیط زیست با اشاره به این که ۶ برابر دنیا فرسایش خاک در کشور داریم، افزود:حفاظت محیط زیست با فقر اقتصادی و فرهنگی امکان‌پذیر نبوده و توسعه همه جانبه این حوزه باید با تغییر رفتار انسان‌ها صورت گیرد.  

وی در بخش دیگری از سخنانش به سایر مشکلات محیط زیست اشاره کرد و گفت: کاهش آب‌های تجدیدپذیر، عدم تفکیک زباله، عدم استفاده مناسب از نزولات جوی و تولید پسماند از مهم‌ترین مشکلات حوزه محیط زیست است که اگر چاره‌جویی درست در این  زمینه صورت نگیرد، با بحران‌های جدی در کشور مواجه خواهیم شد. 

وی به میزان بارش نزولات جوی در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه میزان بارش نزولات جوی ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است که ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آن به دلیل تبخیر از دسترس خارج شده که ۹۰ درصد بقیه نیز با بهره‌وری پایین در حوزه کشاورزی مصرف  می‌شود.

وی به عملکرد دولت و مجالس مختلف شورای اسلامی در زمینه حمایت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: دولت‌ها و مجالس مختلف علیرغم زحمت‌های زیادی که برای حمایت از محیط زیست کشیدند اما استمرار سیاست‌های محیط زیست در حوزه قانونگذاری و  اجرا موثر و کارآمد عمل نکرده‌اند. 

وی به آموزه‌های دینی و ملی در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: روحانیت باید توصیه‌های لازم را به مردم داشته باشند و فرهنگ‌سازی بر اساس آموزه‌های دینی و ملی صورت گیرد تا مردم رفتار خود را اصلاح کرده و خسارت کمتری به محیط زیست  کشور وارد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه ششم توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این برنامه با بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی سعی شده سمت‌گیری‌های مناسبی در حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی صورت گیرد.  

وی به نقش جهاد دانشگاهی در حمایت از محیط زیست و رفع چالش‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: این نهاد پرخیر و برکت منشاء تاثیرات فراوانی در حوزه‌های مختلف اعم از علم، فرهنگ، دانش و فناوری بوده و باید از توان این مجموعه در رفع چالش‌های محیط زیست و منابع طبیعی بهره‌ بیشتری برد. 

وی با اشاره به اینکه حل بحران زیست محیطی به تغییر رفتار انسان‌ها بستگی دارد، اظهار کرد: با اتکا به متون ما در حوزه‌های علمی و ملی و با اتکا به فرهنگ می‌توانیم بر این مشکلات فائق آییم. 

کنفرانس ملی حفاظت محیط زیست  چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان و صاحب نظران این حوزه، در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد. (ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.