کل 26883
1

خطرات موجود در دستگاه ها و تجهیزات متروکه و بلا استفاده

  • کد خبر : 4188
  • 24 آذر 1396 - 0:14
خطرات موجود در دستگاه ها و تجهیزات متروکه و بلا استفاده

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE

 

ایمنی فرآیند

سپتامبر ۲۰۱۱

 

خطرات موجود در دستگاه ها و تجهیزات متروکه و بلا استفاده

ایمنی فرآیند - سپتامبر ۲۰۱۱

• در فوریه سال ۲۰۰۷ در پالایشگاه تگزاس به علت ترک خوردگی در خط لوله مرکز کنترل که به مدت ۱۵ سال از سرویس خارج شده بود، پروپان نشت پیدا کرد . آتش سوزی بزرگی رخ داد و به واسطه آن ۴ نفر زخمی شده، پالایشگاه تخلیه گردید و به علت تعطیلی ۲ ماهه واحد، ۵۰ میلیون دلار خسارت برآورد شد . در مورد این حادثه در نشریه Beaconاکتبر ۲۰۰۸ و می ۲۰۱۰ اطلاعات بیشتری ارائه شده است.

• در یک کارخانه فرآوری مواد غذایی، یک مسیر خط لوله به دلیل انجام عایق کاری آزبست از سرویس خارج شد اما خط لوله همچنان در محل باقی مانده بود . سرانجام والوهای موجود در مسیر نشتی پیدا کرد و مواد آلاینده در محیط آزاد شد.

• آب به داخل یک جعبه برق متروکه نشت پیدا کرد و باعث نقص در سیستم برق و قطع کلی جریان برق شد.

•تری کلرید فسفر (PCL) با آب واکنش شدید دارد. یک واحد فرآیندی که از این ماده استفاده می کرد به Shut down کلـی کشیده شد. به نظر می رسید که مخزن PCl ٣ خالی باشد ولی در واقع کاملاً خالی نبود. چندین سال بعد نشتی در این مخزن ایجاد و در اثر واکـنش PCl ٣ بـا آب موجـود بـر روی سـطح زمین ابر بخار هیدروژن کلرید سمی تولید گردید.

آیا می دانید؟

در کارخانه ها برخی از تجهیزات ، خطوط لوله و یا حتی  یک واحد تولیدی به مدت هفته ها ، ماه ها و یا حتی سال ها استفاه نمی شوند . این امر می تواند به دلیل شرایط اقتصادی ، تغییرات فصلی در تقاضای محصول، و یا تغییرات در فرآیند باشد.

تجهیزاتی که به این صورت مورد استفاده قرار نمی گیرنـد می بایست از سایر تجهیزات عملیاتی ایزوله شده و بطور کامل تخلیه شوند. سپس بـر اسـاس دسـتورالعمل  Lock out- Tagout بطور مشخص علامت گذاری گردند.

برخی اوقات تغییراتی در یک فرایند ایجاد شده و تجهیزات از سرویس خارج می شوند ، ممکن است در طول انجام تغییرات جدا سازی صورت گیرد تا بعدا نسبت به برداشتن و انتقال آن اقدام گردد . اما واقعا برداشتن آن انجام می شود؟ آیا در تجهیزات قدیمی به جا مانده در محل، زنگ زدگی و خرابی اتفاق نمی افتد؟

شما چه کاری می توانید انجام دهید ؟

همیشه هنگام حذف تجهیزات از فرایند چه بصورت موقت و یا دائمی و یا حتی هنگام برداشتن تجهیزات متروکه و بلا استفاده سیستم مدیریت تغییر را اعمال نمائید . عملیات جداسازی و تخلیه و همچنین حذف پتانسیل خطر را در نظر داشته باشید . از دستورالعمل  Lock out-Tag out  واحد پیروی کنید.

اطمینان حاصل کنید که تجهیزات متروکه و بلا استفاده قطعا از فرایند و محل حذف شده باشند.

مدیریت را از خطوط لوله و تجهیزات بلا استفاده مطلع نمائید . ممکن است در مورد تجهیزاتی که دیگر استفاده نمی شوند شما مطلع باشید ولی دیگران فراموش کرده باشند.

تجهیزاتی را که از سرویس خارج شده اند بصورت دوره ای بازرسی کنید تا اطمینان حاصل نمائید خطری برای شرایط عملیاتی و محیط نداشته باشند . به نشانه هایی از قبیل خرابی، خوردگی و نشتی و سایر وسایلی که برای جداسازی Blinds ، توجه نمائید . به والوها استفاده شده اند نوجه ویژه داشته باشید.

هنگام برداشتن و حذف تجهیزات متروکه و بلااستفاده، مدیریت تغییر ر ا اعمال نمائید

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4188

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.