کل 26875
1

حذف بیولوژیکی غلظت های بالای فنل توسط گرانول های قارچ فوزاریوم کولموروم از محلول های سنتتیک

  • کد خبر : 9277
  • 30 مرداد 1396 - 0:00
حذف بیولوژیکی غلظت های بالای فنل توسط گرانول های قارچ فوزاریوم کولموروم از محلول های سنتتیک

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۴ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۰

 

نویسندگان : رسول خسروی ، سید غلامرضا موسوی ، شهلا رودبار محمدی

 

چکیده :

زمینه و هدف: ترکیبات فنلی در فاضلاب صنایع مختلف حضور داشته و جزو آلاینده های دارای تقدم می باشند. استفاده از گونه های خالص میکروبی به ویژه قارچ ها و مخمرها به دلیل سازگار بودن با محیط و داشتن پتانسیل تخریب کامل آلاینده ها در غلظت های بالا، توان رقابت با فرایندهای متدوال را داراست. در این مطالعه بررسی کارایی گرانول های قارچ فوزاریوم کولموروم جهت تجزیه غلظت های بالای فنل انجام گرفته است.

روش بررسی: در این مطالعه کارایی حذف فنل از فاضلاب مصنوعی در مقیاس آزمایشگاهی به صورت ناپیوسته انجام شده است. جهت اندازه گیری COD  از روش تقطیر باز، و برای سنجش مقدار فنل از روش رنگ سنجی ۴- آمینو آنتی پیرین با استفاده از اسپکتروفتومتر Unico-UV 2100 UV/VIS در طول موج ۵۰۰ نانو متر استفاده گردید. برای شناسایی گونه قارچ از محیط کشت PDA و CLA استفاده شد. غلظت فنل مورد استفاده در این آزمایش بین mg/L 20000-500 بوده است.

یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که غلظت فنل فاضلاب به عنوان عامل محدودکننده تجزیه نمی باشد. گرانول های قارچ فوزاریوم کولموروم قادر است حداکثر غلظت موجود در صنایع که نزدیک ۲۰۰۰۰ میلی گرم بر لیتر را در مدت زمان ۳۳ روز در دمای ۳۷ درجه سانتی گراد به‌طور کامل تجزیه کرده و همزمان بیش از  % ۹۷ COD محلول را که حدود ۳۶۰۰۰ میلی گرم بر لیتر است، حذف نماید.

نتیجه گیری: قارچ فوزاریوم کولموروم به دلیل داشتن توانایی بسیار بالا در تجزیه فنل، راندمان بالای حذف COD و همچنین ته نشینی راحت و سریع، گزینه مناسبی جهت تصفیه انواع فاضلاب‌های فنلی با غلظت‌های مختلف فنل است.

 

واژه‌های کلیدی : فنل ، فاضلاب مصنوعی ، قارچ فوزاریوم کولموروم ، سیستم ناپیوسته

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود ” حذف بیولوژیکی غلظت های بالای فنل توسط گرانول های قارچ فوزاریوم کولموروم از محلول های سنتتیک ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.