کل 30660
17
درباره بزرگترین حادثه حفاری نفت در دریا

حادثه سکوی نفتی پایپر آلفا (۱۹۸۸)

  • کد خبر : 82107
  • 15 تیر 1403 - 21:35
حادثه سکوی نفتی پایپر آلفا (۱۹۸۸)

پایپر آلفا

پایپر آلفا (به انگلیسی: Piper Alpha)، سکوی نفتی واقع در دریای شمال بود که توسط شرکت اکسیدنتال پترولیوم مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود. ساخت این سکو در سال ۱۹۷۶ آغاز شد. در ابتدا از آن به عنوان سکوی نفتی استفاده می‌شد که بعداً به سکوی گازی تغییر داده شد.

در ۶ ژوئیه ۱۹۸۸، یک انفجار و در پی آن آتش گرفتن نفت و گاز، این سکو را منهدم کرده و باعث کشته شدن ۱۶۷ نفر شد که در این حادثه تنها ۶۱ نفر جان سالم به در بردند. دو نفر از خدمه یک کشتی نجات نیز در بین کشته‌شدگان بودند. خسارت کلی این حادثه حدود ۱٬۷ میلیارد پوند (معادل ۳٬۴ میلیارد دلار) بود. در هنگام این حادثه، حدود ده درصد تولید گاز و نفت دریای شمال از بین رفت. این فاجعه، از نظر تعداد کشته‌ها و خسارت صنعتی، بزرگترین حادثه نفتی در دریا بود.

ایمنی فرآیند - جولای ۲۰۱۳

پایپر آلفا پرهزینه ترین و بزرگ ترین حادثه حفاری در جهان

این حادثه پرهزینه ترین و بزرگ ترین حادثه حفاری در جهان بود که ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد خسارت مالی این سانحه بیش از یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار در آن سال بود که در ان زمان رقم بزرگی به شمار می رفت.

بعلاوه بسیاری از افراد به صورت مستقیم و غیر مستقیم به جهت از دست دادن عضوی از خانواده در این حادثه درگیر شدند.

دلیل فوری این فاجعه خروج گاز از قسمت پمپ فشرده کننده گاز بود ، که دراین قسمت شیر اطمینان برای تعمیرات از مدار خارج شده بود.

این حادثه دو انفجار اولیه داشت اما انفجار سوم همه چیز را تمام کرد و دکل را در آتش فرو برد اما ۶۲ نفر جان سالم به در بردند اما قطع عضو شدند. این افراد به محض انفجار نخست به دریا پریدند و خود را نجات دادند. مهم ترین دلیل این حادثه نادیده گرفتن قواعد HSE بود.

اپراتوری این پروژه بر عهده شرکت اکسیدنتال بود.

ایمنی فرآیند - جولای 2005

حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار

دلایل کلی فاجعه پایپر آلفا

شت گاز از یکی از خط لوله‌های میعانات، علت این حادثه اعلام شده است.

شیر ایمنی فشارشکن مربوط به پمپ تزریق میعانات در عملیات نگهداری روزانه پمپ از مدار خارج‌شده بود. لوله میعانات به‌صورت موقت با دو‌ فلنج موقت، کور شده بود. باوجود عدم اتمام عملیات در غروب و تغییر شیفت، تابلوی تحت تعمیر بر روی پمپ وصل نشده بود. لذا پمپ میعانات نباید در هیچ شرایطی روشن می‌شد.

خطای ارتباطی باعث شد کارکنان شیفت شب، پمپ را پس ازکارافتادن پمپ‌های دیگر، روشن کنند. به همین دلیل، میعانات گازی از دو فلنج، نشت کرد و پس از نشت گاز، چند انفجار در سکو روی داد. از ۲۲۶ کارمند حاضر بر روی سکو ۶۱ نفر زنده ماندند و آتش‌سوزی پس از سه هفته مهار شد.

سکوی نفتی پایپر آلفا - حادثه سکوی نفتی پایپر آلفا

شرح حادثه 

در ششم جولای ۱۹۸۸ آتش سوزی و انفجارات پی در پی باعث از بین رفتن سکوی نفتی شد. از ۲۲۶ نفری که در زمان حادثه بر روی سکو بودند با احتساب دو نفر از کارکنان که برای نجات دیگران تلاش می کردند مجموعا ۱۶۵ نفر کشته شدند. بر اثر این حادثه سکوی نفتی کاملا منهدم گردید.

تندیس یادبود حادثه پایپر آلفا در هازلهد پارک ابردین.

تندیس یادبود حادثه پایپر آلفا در هازلهد پارک ابردین

به دلیل کمبود مدارک امکان بررسی حادثه میسر نبود. اما بر اساس اظهارات شاهدان عینی پس از راه اندازی مجدد پمپ تحت تعمیر، هیدروکربن سبک نشت پیدا کرده است . به علت انجام تعمیرات ، ولو ایمنی کاهش فشار از روی مسیر تخلیه پمپ باز شده بود و کارکنانی که پمپ را راه اندازی می کردند از این موضوع آگاه نبودند. صفحه مسدود کننده (Blank) در محل ولو ایمنی برداشته شده بطور محکم و مناسب نصب نگردیده بود و شل بودن آن نیز براحتی قابل تشخیص نبود. در زمان راه اندازی پمپ ، از همین نقطه نشتی رخ داده و ابری از مواد قابل اشتعال تولید گردیده و بدنبال تماس با منبع حرارت حادثه بوقوع پیوسته است . پمپ در ساعت ۱۰ شب راه اندازی شده بود و سه ساعت بعد یعنی در ساعت ۱ نیمه شب سکو نفتی به کلی تخریب و تعداد زیادی از افراد سکو کشته شده بودند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=82107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.