کل 26874
4

تعیین ارجحیت نیروگاه‎ های سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت و بادی کهک بر اساس شاخص ‎های محیط‎ زیستی

  • کد خبر : 60012
  • 22 مهر 1401 - 15:20
تعیین ارجحیت نیروگاه‎ های سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت و بادی کهک بر اساس شاخص ‎های محیط‎ زیستی

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۹۷

 

نویسندگان : سید حسن فاطمی ، فروغ فرساد  ، سید محمود شریعت ، فرزام بابایی سمیرمی

 

چکیده :

زمینه و هدف : آلودگی‌های زیست ‎محیطی، محصول فرعی و ناخواسته فعالیت‌های صنعتی مختلف است که باعث شده محیط‎ زیست بیش‌تر از پیش در معرض تهدید قرار گیرد. از طرفی، با توجه به رشد جمعیت و بالا رفتن مصرف سالانه برق کشور ضرورت احداث و ساخت نیروگاه‎ های جدید الزامی است. نوع نیروگاه‎ ها بر اساس طیف گسترده‎ ای از معیارها اولویت‌بندی می‌شوند. در این تحقیق، با در نظر گرفتن شاخص ‎های مختلف زیست‎محیطی، اقتصادی و اجتماعی به تعیین اولویت نیروگاه‌های بادی کهک به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور و نیروگاه سیکل ترکیبی پاکدشت به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور پرداخته شده است.

روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) برای وزن‎دهی معیارها و همچنین برای تعیین ارجحیت انتخاب نیروگاه از فرآیندTOPSIS استفاده شده است. بدین منظـور روش ترکیبـی (AHP–TOPSIS) مـورد اسـتفاده قرار گرفت. این دو روش از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های تصمیم‌گیری محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود که ترکیب آن‌ها بتواند نتایج بهینه‌ای ارائه دهد.

یافته‌ها : در میان ۵ معیار اصلی زیست‌محیطی که خبرگان اوزان هریک را تعیین کردند شاخص آب با وزن (۴۵۱/۰) در رتبه اول، هوا با وزن (۲۳۴/۰) در رتبه دوم، شاخص مربوط به پیامدهای اقتصادی- اجتماعی با بردار ویژه (۱۲۰/۰) در رتبه سوم، خاک با بردار ویژه (۱۱۴/۰) در رتبه چهارم و همچنین، سایر اثرات زیست‎محیطی( به جز آب، هوا، خاک) با توجه به وزن به دست آمده از محاسبات با مقدار (۰۸۱/۰) در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که نیروگاه بادی به دلایل مختلفی مانند: نیاز نداشتن به سوخت‌های فسیلی، آلودگی‌های کمتر زیست‌محیطی و پایداری بیشتر، مناسب‌تر از نیروگاه سیکل ترکیبی است.

 

واژه‌های کلیدی : شاخص های زیست محیطی ، نیروگاه (بادی وسیکل ترکیبی) ، تصمیم گیری چند معیاره ، روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ، TOPSIS

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تعیین ارجحیت نیروگاه‎ های سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت و بادی کهک بر اساس شاخص ‎های محیط‎ زیستی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.