کل 26847
3

تعیین ارتباط کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی پرستاران بیمارستان خاتم الا نبیاء گنبد کاووس در سال ۱۳۹۶

  • کد خبر : 57938
  • 29 مرداد 1401 - 0:54
تعیین ارتباط کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی پرستاران بیمارستان خاتم الا نبیاء گنبد کاووس در سال ۱۳۹۶

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : غلامحسین حلوانی ، علی ایزد پناه ، حمیده میهن پور ، علیرضا اسماعیلی

 

چکیده :

مقدمه: فرسودگی شغلی علاوه بر تأثیرات سوء بر سلامت جسمی روانی و ابعاد مختلف کیفیت زندگی شخصی و شغلی پرستاران، هزینه­های فراوانی نیز برای سازمان به همراه دارد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط فرسودگی شغلی با کیفیت زندگی پرستاران انجام گرفت.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، ۱۷۵ پرستار شاغل در بیمارستان خاتم ­الانبیاء گنبد کاووس به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه سه قسمتی شامل: اطلاعات جمعیت­شناختی، کیفیت زندگی ۲

۶ سؤالی WHOQOL و فرسودگی شغلی ماسلاچ بود. داده‌ها با استفاده از نرم­افزار SPSS۲۲ و آزمون‌های تی، کای­اسکوئر و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: میانگین سن و سابقه­کار به­ ترتیب ۳۴/۳۸ و ۸۱/۱۳ سال بود. ۵۴/۹۲ درصد لیسانس، ۸۱/۸۸ درصد متأهل، ۶۹/۶۲ درصد زن، ۰۶/۸۸ درصد شیفت در گردش و ۱۲/۲۶ درصد در بخش اورژانس مشغول به­ کار بودند. بالاترین و پایین­ترین میانگین نمره ابعاد کیفیت زندگی مربوطه به سلامت جسمانی و محیط (۷۸/۶۶ و ۲۶/۶۳) بود. بین بعد سلامت محیط و کیفیت زندگی کلی با اضافه­کار همبستگی منفی (۱۹۳/۰- =r، ۱۶۹/۰- =r) وجود داشت. بالاترین و پایین­ترین میانگین نمره ابعاد فرسودگی شغلی مربوط به خستگی عاطفی و درگیری (فراوانی: ۷/۶۸ و ۴/۱۶، شدت: ۴/۷۵ و ۴/۱۹) بود. فراوانی عملکرد شخصی و شدت خستگی عاطفی با تمام حیطه­های کیفیت زندگی همبستگی معکوس داشتند.

نتیجه ­گیری: با توجه به رابطه معکوس بین فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی، با ارائه و اجرای راهکارهای مختلف مدیریتی و شناسایی عوامل مؤثر در زمینه ارتقاء کیفیت زندگی، فرسودگی شغلی را تقلیل داد که منجر به افزایش بهره­وری خواهد شد.

 

واژه‌های کلیدی : کیفیت زندگی ، فرسودگی شغلی ، پرستاران

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تعیین ارتباط کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی پرستاران بیمارستان خاتم الا نبیاء گنبد کاووس در سال ۱۳۹۶ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57938

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.