کل 26849
1

تحلیل تناسب اراضی جهت استقرار نیروگاه های بادی در استان اردبیل با استفاده از مدلAHP و SAW در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

  • کد خبر : 8776
  • 16 بهمن 1396 - 0:00
تحلیل تناسب اراضی جهت استقرار نیروگاه های بادی در استان اردبیل با استفاده از مدلAHP و SAW در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۵ ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۹۲

 

نویسندگان: حمیدرضا جعفری ، علی عزیزی ، حسین نصیری ، سپیده عابدی

 

چکیده:

مکان یابی محل مناسب جهت احداث مزارع بادی مانند هر پروژه مهندسی دیگر، به اطلاعات پایه و برنامه ریزی دقیق نیازمند است . در فرآیند بهره برداری از انرژی باد پس از تأیید پتانسیل باد، مسئله ای که مهم می نماید مکان گزینی مزارع بادی با توجه به معیارهای متعدد فنی ، اقتصادی -اجتماعی و طبیعی است . پژوهش حاضر به تحلیل تناسب اراضی جهت استقرار مزارع بادی در استان اردبیل با در نظر گرفتن عواملی چون پتانسیل باد، نقشه کاربری اراضی ، ارتفاع ، شیب ، فاصله از شهر، فاصله از روستا، فاصله از فرودگاه ، فاصله از پهنه های آبی و فاصله از شبکه راه های ارتباطی اصلی می پردازد. بدین منظور ابتدا داده های ٩ پارامتر تأثیرگذار منطقه مورد مطالعه در محیط GIS۵ آماده سازی گردید و با استفاده از روش های AHP۶و SAW٧ وزن هر معیار و وزن کلاس های هر معیار محاسبه شد. در مرحله بعد، نواحی دارای محدودیت برای مکان یابی نیروگاه های بادی حذف گردید. سپس با استفاده از توابع تحلیلی GIS، کل محدوده برای هر یک از معیارهای تعیین شده پهنه بندی شد. در نهایت با تلفیق نقشه های پهنه بندی شده بر اساس وزن اکتسابی از روش های AHP و SAW، نقشه نهایی هر دو روش در پنج کلاس از کاملا مناسب تا نامناسب تهیه شد. مقایسه نتایج بیانگر این مطلب می باشد که AHP نسبت به SAW نتایج محتاطانه تری را ارایه می کند. همچنین طبقه کاملا مناسب حاصل از دو روش مورد استفاده با وجود تفاوت در مقدار مساحت ، نشان دهنده این موضوع است که دشت اردبیل و دامنه های کوه سبلان می تواند به عنوان مکانی مناسب جهت بهره گیری از انرژی باد مورد توجه قرار گیرد.

 

 واژه های کلیدی: نیروگاه بادی ، GIS ، AHP ، SAW ، استان اردبیل

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود مقاله ” تحلیل تناسب اراضی جهت استقرار نیروگاه های بادی در استان اردبیل با استفاده از مدلAHP و SAW در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8776

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.