توضیحات :
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
دوره ۱۹ ، شماره ۴ ، زمستان ۱۳۹۶
نویسندگان: سیده زهرا شمسی پاپ کیاده ، سید محمد شبیری
چکیده:
زمینه و هدف : درک مشکلات زیست محیطی و فهم اولیه آن شرط لازم برای اقدامات اساسی در جهت تخریب زدایی محیط زیست در اثر توسعه بی رویه است . از مهم ترین اقدامات آن توسعه و گسترش دانش زیست محیطی از طریق حوزه های خدماتی دانش گاه ها و موسسات آموزش عالی هر جامعه است که از نقشی بی بدیل در توسعه یافتگی جوامع برخوردار است . این پژوهش به تحلیل برنامه های آموزش زیست محیطی در آموزش عالی میپردازد.
روش بررسی: روش پژوهش ، توصیفی از نوع پیمایشی است . جامعه آماری اساتید و دانشجویان زیست محیطی در دانش گاه های کشور شامل ۴۰ نفر اساتید و ۷۱۹ نفر دانشجو میباشد. روش نمونه گیری به طور تصادفی ساده بوده که بنابر جدول کرجیسی و مورگان ۲۵۰ نفر دانشجو را شامل میشد و برای اساتید از شیوه سرشماری استفاده گردید. در این پژوهش از پرسش نامه پژوهش گر ساخته و برای تعیین روایی از نظرات صاحب نظران استفاده شد که بر اساس فرمول لاوشه ۰/۸ و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرون باخ برابر ۸۰۶% به دست آمد. تحلیل و تفسیر داده ها بر اساس ماتریس IFE میباشد.
یافته ها: با استناد به نتایج حاصل از ۶ قوت و ۷ ضعف از میان مولفه های مورد پژوهش در استراتژی کنونی نظام آموزش عالی، برنامه درسی زیست محیطی وضعیت نسبتا متعادل بین قوت ها و ضعف های پیش روی سازمان دارد.
بحث و نتیجه گیری: با استفاده از قوت ها به منظور پیشبرد اهداف سازمان پیش میرود. اینگونه استراتژی، استراتژی مطلوب می باشد.
واژه های کلیدی: آموزش عالی ، آموزش محیط زیست ، برنامه ریزی درسی ، IFE
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
| مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
| مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
| مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری |
| بهاره آذروند؛ ستار انوریا |
| قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی |
| فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان |
لطفا برای دانلود مقاله ” تحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی قوت ها و ضعف ها در آموزش عالی ” از لینک زیر استفاده نمایید.








