توضیحات :
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
دوره ۱۶ ، ویژه نامه شماره ۱ ، زمستان ۱۳۹۳
نویسندگان : مهدیه رضائی ، سید محمد شبیری
چکیده :
زمینه و هدف: در جهان رقابتی امروز، بیتردید یکی از ابزارهای مهم در ایجاد، تحول و بقای یک نظام و رسیدن به اهداف و رسالتهای موردنظر، برنامهها و رویکردهای نوین آموزش است. هدف از این تحقیق، بررسی نقش برنامهریزی راهبردی در تحقق توسعه پایدار و معرفی راهبردهای کلیدی آموزش توسعه پایدار در راستای پاسخگویی به چالش های زیستمحیطی در ایران با عنایت به نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای موجود است.
روش بررسی: با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و صورتبندی مطالعات بر اساس تجزیه و تحلیل SWOT، با برشماری مراحل و گامهای برنامهریزی راهبردی برای آموزش توسعه پایدار با تاکید بر محیطزیست، ویژگیهای لازم برای راهبردهای طراحیشده و اصول ضروری برای برنامهریزی راهبردی در سطوح مختلف ذکر گردید.
یافتهها: در مقاله حاضر فرآیند انجام کار برای دستیابی به نتیجه در مدل راهبردی، در پنج گام برشمرده شده و نمونه تدوین شدهای از تحلیل SWOT در مورد آموزش زیستمحیطی توسعه پایدار در ۴ بخش قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها وراهبردهایی درباره اولویتهای آموزشی توسعه پایدار در قالب چهار بخش راهبردهای رقابتی/تهاجمی، تنوع بخشی، بازسازی و تدافعی ارایه گردید.
نتیجه گیری: آموزش برای توسعه پایدار باید به روش برنامهریزی راهبردی صورت پذیرد تا با درنظرگیری نقاط قوت و ملاحظه نقاط منفی از دل تهدیدهای موجود به بازسازی فرصت هایی امکان دهد که از دل همین تهدیدها بیرون میآید. راهبردهای انتخابی طی فرآیند مورد مطالعه باید با برنامه زمانی مشخص توسط نهادهای محلی و مردم و با تقویت سیاستها، قوانین، رویهها و مقررات از طرف مدیران دولتی به ترتیب اولویت مورد توجه قرار گیرند.
واژههای کلیدی : برنامهریزی راهبردی ، آموزش توسعه پایدار ، آموزش محیط زیست ، تفکر راهبردی ، تجزیه و تحلیل SWOT
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
لطفا برای دانلود مقاله ” تحلیلی بر نقش برنامه ریزی راهبردی در آموزش توسعه پایدار با تاکید بر ابعاد زیست محیطی ” از لینک زیر استفاده نمایید.