کل 26890
4

تاثیر پارامترهای طرح هندسی بر افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای (مطالعه موردی محور ساری – کیاسر )

  • کد خبر : 9800
  • 24 اردیبهشت 1396 - 0:00
تاثیر پارامترهای طرح هندسی بر افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای (مطالعه موردی محور ساری – کیاسر )

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۱ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : محمدرضا احدی ، سید رامین اعتماد زاده

 

چکیده :

سابقه و هدف: تصادفات جاده ای از عوامل مهم مرگ و میر در کشور بوده و صدمات شدید جانی و مالی و آثار سوء و سنگین اجتماعی و اقتصادی آن، جامعه ما و کل جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. تصادفات جاده ای نسبت به تصادفات درون شهری از ضایعات سنگینتری برخوردار است و به علت سرعت بالای وسایل نقلیه، اغلب منجر به خسارات بسیار سنگین جانی و مالی میشود. همچنین تصادفات جاده ای مهم ترین عامل ایجاد مصدومیت در جهان بوده و یافته های سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد که ۲۵درصد تلفات ناشی از مصدومیتها در سطح جهان، ناشی از مصدومیتهای جاده ای است. از اساسی ترین اهداف این تحقیق میتوان به تشخیص و بررسی نقاط حادثه خیز، اولویت بندی، مشخص کردن برنامه های اجرایی و اقدامات اصلاحی، بهبود پارامترهای هندسی و برطرف کردن نقایص آن در جهت حصول ایمنی بیشتر، اشاره کرد.

روش بررسی: در این نوشتار سعی شده نقاط حادثه خیز پارامترهای هندسی مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود نقایص پارامترهای هندسی تا چه میزان در افزایش ایمنی مؤثر خواهد بود. برای آنکه این تحقیق نتایج کمی و مستند به همراه داشته باشد، محور ساری- کیاسر مورد مطالعه قرار گرفته است.

یافته ها: از آنجا که این محور از مناطق دشتی، کوهپایه ای و کوهستانی عبور میکند، از تنوع پارامترهای هندسی مناسبی برخوردار است. در همین راستا پس از بررسی پارامترهای هندسی، به تعیین نقاط حادثه خیز پرداخته شد و پس از محاسبه شاخصهای نرخ تصادف و شدت تصادف، میزان تأثیر این پارامترها مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه گیری: نتایج بررسی نشان داد که پارامترهای هندسی از قبیل قوس قائم، قوس افقی، فرعی، روسازی ضعیف، شانه نامناسب و زه کشی ضعیف، تا چه میزان در تعداد تصادفات محور نقش دارند. در کیلومترهای ابتدایی مسیر، عامل فرعی به فراخور دسته بندی با بیش از ۶۰ درصد و در کیلومترهای انتهایی، عامل قوسهای افقی و قائم با بیش از ۸۰ درصد، بیشترین علت تصادف بوده اند.

 

واژه‌های کلیدی : پارامترهای هندسی ، تصادفات ، نقاط حادثه خیز ، ایمنی راه ، نرخ و شدت تصادفات

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9800

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.