کل 26874
2

تاثیر اقدامات سیستم مدیریت ایمنی ، رهبری اخلاقی و خودکارآمدی بر رفتار‌های ایمنی کارکنان دارای مشاغل سخت و زیان آور در صنایع تولیدی استان گیلان

  • کد خبر : 28805
  • 30 اردیبهشت 1399 - 17:59
تاثیر اقدامات سیستم مدیریت ایمنی ، رهبری اخلاقی و خودکارآمدی بر رفتار‌های ایمنی کارکنان دارای مشاغل سخت و زیان آور در صنایع تولیدی استان گیلان

توضیحات :

فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران

 

دوره ۶ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : مهدی همایون فر ، مهدی فدایی اشکیک ، روزبه صداقت

 

چکیده :

زمینه و هدف: مساله رفتارهای ایمن بخصوص در مشاغل سخت و زیان­ آور، از اساسی­ ترین موضوعات پیش روی صنایع تولیدی در کشورهای در حال توسعه است. تحقیق حاضر بدنبال بررسی عناصر اثرگذار بر بروز رفتارهای ایمن از سوی کارکنان شاغل در مشاغل سخت و زیان­ آور صنایع تولیدی در استان گیلان است.

روش ­کار: تحقیق حاضر از نظر روش، توصیفی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل: کارکنان دارای مشاغل سخت و زیان ­آور در بخش ریخته­گری و پرس صنایع تولیدی استان گیلان است که به دلیل عدم دسترسی و کدگذاری عناصر جامعه آماری، بر اساس جدول مورگان، تعداد ۳۸۴ نفر به روش غیراحتمالی به ­عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و داده ­های لازم با استفاده از پرسشنامه جمع­آوری گردید. پس از تایید روایی (محتوی) و پایایی پرسشنامه و توصیف متغیرهای آن با استفاده از نرم افزار SPSS ، فرضیه ­های تحقیق بر اساس روش مدلسازی معادلات ساختاری و  نرم­افزار LISREL 8.5 آزمون گردیدند.

یافته­ ها: نتایج نشان می­ دهند که تاثیر اقدامات سیستم مدیریت ایمنی بر پذیرش و انگیزه ایمنی؛ رهبری اخلاقی بر پذیرش و مشارکت ایمنی؛ خودکارآمدی بر انگیزه و پذیرش ایمنی؛ و انگیزه ایمنی بر پذیرش و مشارکت ایمنی مورد تایید قرار گرفت؛ ولی فرضیات تاثیر اقدامات سیستم مدیریت ایمنی بر مشارکت ایمنی، خودکارآمدی بر مشارکت ایمنی و رهبری اخلاقی بر پذیرش ایمنی، تایید نشدند. بعلاوه، نتایج نشان می­دهند که متغیرهای مدل، ۸/۶۸ درصد از تغییرات رفتارهای ایمنی را تبیین می­کنند.

نتیجه گیری: خودکارآمدی دارای بیشترین تاثیر غیرمستقیم بر رفتار ایمنی (پذیرش ایمنی و مشارکت ایمنی) است که هر دو این اثرگذاری ­ها بواسطه انگیزه ایمنی صورت می­گیرد. بنابراین، تقویت خودکارآمدی موجب بروز بیشتر رفتارهای ایمن می­گردد.

 

واژه‌های کلیدی : اقدامات سیستم مدیریت ایمنی ، رفتار ایمنی ، انگیزه ایمنی ، خودکارآمدی ، رهبری اخلاقی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=28805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.