کل 26903
3

بررسی کمی و کیفی پسماندهای صنعتی تولیدی صنایع حد فاصل تهران تا کرج

  • کد خبر : 10503
  • 13 بهمن 1395 - 0:00
بررسی کمی و کیفی پسماندهای صنعتی تولیدی صنایع حد فاصل تهران تا کرج

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۸ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۰

 

نویسندگان : محمد امین کرمی ، مهدی فرزادکیا ، احمد جنیدی ، رامین نبی زاده ، محمود رضا گوهری ، مصطفی کریمایی 

 

چکیده :

زمینه و هدف: رشد سریع جمعیت، توسعه صنایع و مصرف گرایی از مهمترین عواملی هستند که موجب افزایش روزافزون پسماندهای شهری، صنعتی و کشاورزی در جوامع انسانی شده اند. دفع غیراصولی پسماندهای تولیدی در سالهای اخیر مخاطرات زیادی را در جوامع بشری بوجود آورده است.

روش بررسی: برای بررسی وضعیت موجود پسماندهای تولیدی صنایع از پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامه توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است. پرسشنامه مذبور حاوی ۴۵ سوال راجع به ترکیب، کیفیت و کمیت مواد زائد صنعتی می باشد . تعداد کل صنایع با پرسنل بالای ۵۰ نفر ۲۸۷ صنعت بود . تعداد نمونه های انتخاب شده ۵۰ عدد بود. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS 18 آنالیز شد.

یافته ها: کل پسماند تولیدی صنایع ۱۲۳۴۵۱ کیلو گرم در روز بود که حجمی معادل ۷۸۱ مترمکعب در روز دارد. سرانه پسماند تولیدی به ازای هر کارگر ۸/۵ کیلو گرم در روز بود. بیشترین صنایع مربوط به گروه صنایع ماشین سازی و تجهیزات می باشد که بیشترین پسماند تولیدی مربوط به این صنایع می باشد. بیشترین پسماند خطرناک مربوط به پسماندهای قابل اشتعال با ۳۴وزنی درصد می باشد. صنایع عمده تولید کننده پسماند خطرناک صنایع شیمیایی و پلاستیک سازی می باشد.

نتیجه گیری: بیشترین تعداد پرسنل مربوط به صنایع ماشین سازی و تجهیزات می باشد، نسبت پسماند تولیدی در این صنعت نسبت به کل پسماند تولیدی ۲۲ درصد می باشد.کمترین میزان پسماند مربوط به صنایع چوب و سلولزی با ۵۳/. درصد نسبت به کل پسماند تولیدی می باشد. کمترین میزان پسماند خطرناک مربوط به صنایع چوب و سلولزی و کاغذ سازی می باشد.

 

واژه‌های کلیدی : پسماند صنعتی ، پسماند خطرناک ، بررسی کمی و کیفی ، صنایع تهران تا کرج

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10503

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.