کل 26883
1

بررسی کار آیی حذف آرسنیک توسط کربن فعال ساخته شده از پوست گردو از محیط‌های آبی

  • کد خبر : 9710
  • 14 خرداد 1396 - 0:00
بررسی کار آیی حذف آرسنیک توسط کربن فعال ساخته شده از پوست گردو از محیط‌های آبی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۳ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : حسین جعفری منصوریان , مهدی فرزاد کیا , محسن انصاری , احسان احمدی , غریب مجیدی , اصغر امرایی , علی جغتایی

 

چکیده :

ﺳﺎﺑﻘﻪ و ﻫﺪف: آرسنیک به دلیل پتانسیل آسیب به سلامت انسان و محیط، به عنوان فلزی سنگین و آلاینده ای سمی مورد توجه است.  یکی از مکانیزم های حذف آرسنیک از محیط های آبی فرآیند جذب است. از این رو ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴـﻖ بررسی کارآیی حذف آرسنیک توسط کربن فعال ساخته شده از پوست گردو از محیط های  آبی بود.

روش بررسی: در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ تجربی، پوست گردو سنتز شد و جاذب از آن تولید شد. ﻣﺤﻠﻮل اﺳﺘﻮک آرسنیک در غلظت های ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ میلی‌گرم بر لیتر ساخته شد. مطابق با آزمایش جار، به وسیله اختلاط سریع به مدت ۷ ساعت با ۱۲۰۰ دور در دقیقه برای رسم کینتیک واکنش، و اختلاط آرام به مدت ۲۴ ساعت با ۹۰ دور در دقیقه برای بررسی تعادل واکنش و نیز دوز ﺟﺎذب (۱۰، ۲۰ و ۳۰ میلیگرم بر لیتر )، اﺛﺮ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ در ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺟـﺬب ﻧﻈﻴـﺮ pH (5/5، ۲/۶ ، ۹/۶، ۶/۷ و ۳/۸ ) ، ﺑﺮرﺳی شد. ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺮای بیان عملیات آزمایشگاهی، اﻳﺰوﺗـﺮم ﻫـﺎی ﻻﻧﮕﻤـﻮﻳﺮ، ﻓﺮوﻧـﺪﻟﻴﭻ برای هر بار آزمون جارمورد استفاده قرار گرفتند.

ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻣﻄـﺎﺑﻖ ﻣـﺪل ﻻﻧﮕﻤـﻮﻳﺮ، ظرفیت کربن فعال پودری حاصل از سنتز پوست گردو در جذب آرسنیک محلول حدود ۳.۱۵ (میلی گرم بر گرم) بدست آمد. همچنین بر طبق مدل فروندلیچ، این ظرفیت جذب در حدود ۲۲.۰۵ (میلی گرم بر گرم) حاصل شد. نتایج این مطالعه نشان داد که با کاهش pH و میزان آرسنیک در محلول آبی، مقدار جذب در بیشترین سطح خود است. همچنین با افزایش میزان آرسنیک محلول و pH ، مقدار جذب کاهش یافت.

نتیجه گیری: کربن فعال سنتز شده توسط پوست گردو با توجه به ضایعاتی بودن پوست گردو در کشور و ارزان بودن سنتز آن ، می تواند به عنوان یک جاذب آرسنیک مورد استفاده قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : حذف آرسنیک ، جذب سطحی ، کربن فعال ، پوست گردو ، ایزوترم جذب

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9710

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.