کل 26920
4

بررسی کارایی فرایند Mn2+/H2O2 در حذف رنگ راکتیو آبی ۱۹ (Reactive Blue 19) از محیط‌های آبی

  • کد خبر : 8995
  • 25 مهر 1396 - 0:00
بررسی کارایی فرایند Mn2+/H2O2 در حذف رنگ راکتیو آبی ۱۹ (Reactive Blue 19) از محیط‌های آبی
توضیحات :

فصلنامه سلامت محیط و کار

 

دوره ۲ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : محمد تقی صمدی ، ستار احمدی ، یوسف پور عشق ، امیر شعبانلو ، زهرا رحمانی ، محمد ونائی تبار

 

چکیده :

زمینه و هدف: فاضلاب­ های رنگی به علت دارا بودن ترکیبات سمی و پایدار بسیار حائز اهمیت هستند و در سال­های اخیر مطالعات متعددی جهت تصفیه آن‌ها صورت گرفته است. فرآیند­های اکسیداسیون پیشرفته به‌طور مؤثری برای حذف ترکیبات آلی از محیط‌های آبی استفاده شده است. هدف از این مطالعه بررسی کارایی فرایند Mn۲+/H۲O۲ در حذف رنگ راکتیو آبی ۱۹ از محیط‌ های آبی بود.

روش‌ کار: این مطالعه تجربی در یک راکتور ناپیوسته به حجم مفیدL1 انجام شد. متغیرهای مورد مطالعه در فرآیند شامل pH، غلظت Mn۲+، غلظت H۲O۲، زمان تماس و غلظت اولیه رنگ بود. اندازه‌گیری غلظت رنگ با دستگاه اسپکتروفتومتر در طول‌موج ۵۹۲ انجام شد و در شرایط بهینه سینتیک واکنش حذف مورد مطالعه قرار گرفت.

یافتهها: با توجه به نتایج pH ۳ بیشترین راندمان را دارد و با افزایش pH راندمان کاهش می­یابد. با افزایش غلظت Mn۲+ راندمان افزایش یافته و بیشترین راندمان در غلظت g/L ۳ دیده می­شود. کارایی فرایند در غلظت ml/L4 H۲O۲ بیشینه بوده و با افزایش غلظت از این مقدار راندمان کاهش می­یابد. همچنین با افزایش غلظت رنگ تا mg/L ۳۰۰ راندمان کاهش یافته و به حدود ۵/۷۵ درصد می­رسد. در شرایط بهینه pH ۳، پروکسید هیدروژنml/L4، غلظت منگنز (II) g/L ۳ و غلظت اولیه رنگ mg/L25 پس از min120 راندمان حذف این رنگ ۵۶/۹۹ درصد بود. واکنش حذف رنگ راکتیو آبی ۱۹ از سینتیک درجه دوم پیروی می­کند.

نتیجه گیریمطابق با نتایج حاصل H۲O۲ فعال‌سازی شده با کاتالیست Mn۲+ می­تواند یک فرآیند جایگزین برای حذف رنگ راکتیو آبی ۱۹ از محیط ­های آبی باشد.

 

واژه‌های کلیدی :  منگنز (II) ، پر اکسید هیدروژن ، راکتیو آبی ۱۹ ، اکسیداسیون پیشرفته ، محیط‌ های آبی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی کارایی فرایند Mn2+/H2O2 در حذف رنگ راکتیو آبی ۱۹ (Reactive Blue 19) از محیط‌های آبی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.