کل 26853
1

بررسی و تحلیل آلودگی‌های ناشی از مشاغل : مطالعه موردی شهر قم در سال ۱۳۹۴

  • کد خبر : 7935
  • 22 آذر 1397 - 0:00
بررسی و تحلیل آلودگی‌های ناشی از مشاغل : مطالعه موردی شهر قم در سال ۱۳۹۴

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۰ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان :  محمد فهیمی نیا ، حسین جعفری منصوریان ، رعنا شیخ بیگلو ، سمیه بهاری ، اکبر اسکندری

 

چکیده :

زمینه و هدفصنایع کارگاهی کوچک از یک‌سو با ایجاد اشتغال موثر در نواحی شهری نقش مهمی در توسعه شهرها دارند و از سوی دیگر حضور آنها در شهر باعث آلودگی زیست محیطی شده است. این مطالعه با هدف بررسی و تحلیل آلودگی‌های ناشی از مشاغل شهر قم در سال ۱۳۹۴ به انجام رسید.

روش بررسیپژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی – مقطعی بود. ابتدا لیست تمام مشاغل شهری از ۶۷ اتحادیه مربوطه اخذ شد و پس از شناسایی مشاغل آلاینده محیط شهری، در مجموع ۲۲۳ صنف از تمامی اتحادیه‌ها به‌صورت تصادفی مورد بازدید قرار گرفت و آلودگی‌های ناشی از فاضلاب، پسماند، هوا، صوت، خاک و منظر اصناف انتخابی مورد بررسی قرار گرفتبا عنایت به نظر ۱۵ متخصص و بهره‌گیری از نرم افزار Expert Choice وزن ‌هر یک از آلودگی‌ها و نیز رتبه‌ آلودگی هر صنف مشخص شد.

یافته‌هانتایج نشان داد آلودگی فاضلاب، پسماند، هوا، صوت، خاک، و منظر به‌ترتیب با امتیازهای ۰/۳۹۹، ۰/۲۵۹، ۰/۱۶۹، ۰/۰۹۷، ۰/۰۴۹ و ۰/۰۲۷ حائز اهمیت‌ هستند. بر این اساس از نظر مجموع آلودگی‌های مورد مطالعه واحدهای شغلی نمایندگی مجاز فروش خودرو با امتیاز کل ۱، کارواش ۰/۸۸۹، مهمانسرا ۰/۸۸۱، قالیشویی ۰/۸۷۲، گرمابه ۰/۷۰۹، کوره‌پزی ۰/۶۴۴، گچ‌پزی ۰/۶۴۴، سنگبری ۰/۶۴۱، چلوکبابی‌ ۰/۶۲، موزائیک‌سازی ۰/۶۰۹، تراشکاری و آهنگری ۰/۵۸۲، درب و پنجره‌سازی آهنی ۰/۵۶۹، تولید پرده عمومی و کرکره ۰/۵۵۲، سرامیک‌سازی ۰/۵۴۶، درودگری ۰/۵۱۸، مکانیک ۰/۴۹۹ و صافکاری ۰/۴۹۹ وضعیت نامناسبی دارند.

نتیجه‌گیریبه‌منظور کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از مشاغل در کوتاه مدت بایستی نظارت و بازرسی‌های مستمر از مشاغل به‌عمل آید و در دراز مدت بایستی با انجام برنامه سازماندهی، مشاغل آلاینده به خارج از شهر منتقل شده و در مجتمع‌های برون شهری مستقر شوند.

 

واژه‌های کلیدی : آلودگی ، سازماندهی مشاغل ، روش ساختار سلسله مراتبی ، شهر قم

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی و تحلیل آلودگی‌های ناشی از مشاغل : مطالعه موردی شهر قم در سال ۱۳۹۴ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=7935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.