کل 26853
3

بررسی ویژگی‌های هیدروژئوشیمیایی و طبقه‌بندی کیفی منابع آب زیرزمینی دشت هر زندات برای مصارف مختلف با استفاده از روش‌های هیدروشیمیایی

  • کد خبر : 8364
  • 25 فروردین 1397 - 0:00
بررسی ویژگی‌های هیدروژئوشیمیایی و طبقه‌بندی کیفی منابع آب زیرزمینی دشت هر زندات برای مصارف مختلف با استفاده از روش‌های هیدروشیمیایی

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۹ ، (ویژه نامه شماره ۵) – شماره پیاپی ۵ ، تابستان ۱۳۹۶

 

نویسندگان: جمیل روزرخ ، اصغر اصغری مقدم ، عطاالله ندیری

 

چکیده:

زمینه و هدف : در دشت هرز ندات به دلیل کمبود بارندگی همواره یکی از چالش ها برای فعالیت های انسانی، کمبود منـابع آب و یـا نبـود منابع مناسب است . هدف از این پژوهش بررسی هیدرو ژئو شیمی، نابهنجاری های هیدرو ژئو شـیمیایی و تعیـین کـاربری (مصـارف مختلـف شرب ، کشاورزی و صنعت ) آب های زیرزمینی منطقه ی مورد مطالعه است .

روش بررسی: با توجه به منابع محدود آبی در دشت هرز ندات ، ١۶ نمونه آب زیرزمینی از چاه ها، چشمه ها و قنوات جمـع آوری شـده کـه نمونه برداری و تجزیه و تحلیل شیمیایی آن ها با روش های استاندارد صورت گرفته است .

یافته ها: نتایج دیاگرام پایپر نشان میدهد که تیپ آب شور در منابع آب زیرزمینی دشت هرزندات تیپ غالب میباشد. محاسبه ی شاخص اشباع کانی های اصلی آب زیرزمینی، تعامل آب و سنگ و حالت اشباع و فوق اشباع بودن نسبت به کانی های دولومیت ، کلسیت و آراگونیت را نشان میدهد. بر اساس طبقه بندی کیفی انجام شده ، آب های منطقه ی مورد مطالعه از نظر شرب در محدوده ی متوسط تا کاملا نامطبوع هستند و از نقطه نظر کشاورزی در رده ی آب های شور قرار گرفته و جهت آبیاری نامناسب هستند. از لحاظ مصارف صنعتی نیـز برخـی از منابع آب دارای خاصیت رسوب گذاری و بخشی نیز خورنده هستند، ولی اکثر نمونه های آب زیرزمینی دارای خصوصیت پوسته گذاری بوده و جهت مصارف صنعتی نامناسب میباشند.

نتیجه گیری: نتایج این بررسی حاکی از آن است که اغلب آب های کیفیت پایین از نظر شرب ، کشاورزی و صنعت در بخش های مرکزی و شمالی دشت وجود دارند. هم چنین بر اساس نتایج حاصل از نمودار گیبس ، فرآیندهایی مانند هوازدگی شیمیایی کانی های تشکیل دهنده – ی سنگ و تبخیر بر روی کیفیت آب زیرزمینی دشت هرزندات مؤثر میباشند.

 

واژه های کلیدی: آب زیرزمینی ، هیدروژئوشیمی ، دشت هرزندات ، طبقه ­بندی کیفی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی ویژگی‌های هیدروژئوشیمیایی و طبقه‌بندی کیفی منابع آب زیرزمینی دشت هر زندات برای مصارف مختلف با استفاده از روش‌های هیدروشیمیایی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8364

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.