کل 26847
2

بررسی وضعیت بهداشت محیطی ، کیفیت فیزیک و شیمیایی و میکربی آب استخرهای شنا در شهر تبریز در سال ۹۶-۱۳۹۵

  • کد خبر : 51038
  • 12 بهمن 1400 - 13:19
بررسی وضعیت بهداشت محیطی ، کیفیت فیزیک و شیمیایی و میکربی آب استخرهای شنا در شهر تبریز در سال ۹۶-۱۳۹۵

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۱ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : پریسا فیروزی ، حسن اصلانی ، احمد اصل هاشمی 

 

چکیده :

زمینه و هدف: استفاده از استخرهای شنا به‌عنوان یک مرکز ورزشی و تفریحی روز به روز عمومیت بیشتری پیدا می­ کند. عدم رعایت استانداردهای بهداشتی از نظر ویژگی­ های فیزیکوشیمیایی، میکربی و سایر پارامترهای بهداشت محیطی، می­ تواند این ورزش سالم و مفرح را به منبعی برای انتقال و شیوع انواع بیماری ­ها تبدیل نماید. به‌دلیل اهمیت حفظ راحتی، بهداشت و سلامت شناگران، این مطالعه با هدف بررسی و تحلیل وضعیت بهداشت محیطی، فیزیکوشیمیایی و میکربی استخرهای شنای شهر تبریز انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی، چک لیست بازرسی آیین نامه ماده ۱۳ استخرهای مورد مطالعه (۱۰ استخر دولتی و ۲۲ استخر خصوصی) از واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان تبریز دریافت و بر طبق بازرسی­ های انجام شده در زمستان ۹۵ و تابستان ۹۶ اطلاعات مرتبط با اهداف مطالعه از چک لیست استخراج شد. آنالیز داده­ ها با استفاده از نرم­افزار Excel، SPSS,23 و آزمون آماری ﻛﺎی دو (Chi-squared) انجام شد.

یافته­ ها: میانگین تطابق پارامترهای فیزیکوشیمیایی با استانداردهای موجود در دو فصل برای استخرهای دولتی ۶۷/۵ درصد و برای استخرهای خصوصی ۶۵ درصد بود. در بین پارامترهای فیزیکوشیمیایی کلر آزاد باقیمانده نسبت به سایر موارد میزان مطابقت کمتری با استاندارد داشت. به‌طور میانگین در فصل تابستان ۴۹/۵ درصد و در زمستان ۲۸ درصد استخرهای مورد مطالعه دارای آلودگی باکتریایی بودند.

نتیجه­ گیری: مقادیر کلر آزاد باقیمانده در قسمت استخر، جکوزی و چیلر حاکی از ضعف مدیریت و راهبری استخرها و پتانسیل بالای بیماری‌زایی بوده لذا نیاز به پایش مستمر وضعیت بهداشتی استخرها و تدوین برنامه نظارتی هدفمند توسط مقامات محلی به‌ویژه در مورد کنترل استخرهای خصوصی، احساس می­ شود.

 

واژه‌های کلیدی : استخرهای شنا ، بهداشت محیط ، آب ، تبریز

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی وضعیت بهداشت محیطی ، کیفیت فیزیک و شیمیایی و میکربی آب استخرهای شنا در شهر تبریز در سال ۹۶-۱۳۹۵ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=51038

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.