کل 26883
2

بررسی نقش عوامل پیشگیری کننده از سرطان پوست در کشاورزان شهرستان تویسرکان بر اساس تئوری انگیزش محافظت

  • کد خبر : 10257
  • 30 بهمن 1395 - 0:00
بررسی نقش عوامل پیشگیری کننده از سرطان پوست در کشاورزان شهرستان تویسرکان بر اساس تئوری انگیزش محافظت

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۳ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : مریم افشاری ، معصومه افشاری ، معصومه بهرامی ، مهدی کنگاوری

 

چکیده :

زمینه و هدف: سرطان پوست از شایعترین سرطانها میباشد. علل شیوع بالای سرطان تماس مکرر با نور خورشید و تغییرات جوی از جمله تغییر لایه اوزون همراه با تغییر در عادتهای فردی و اجتماعی میباشد. با توجه به اهمیت سلامت کشاورزان و افزایش سرطان پوست در آنان، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش عوامل پیشگیری کننده از سرطان پوست در کشاورزان شهرستان تویسرکان بر اساس تئوری انگیزش محافظت در سال ۱۳۹۳ انجام شد.

روش بررسی: دراین پژوهش توصیفی- تحلیلی،۲۰۰ نفر ‏از کشاورزان روستایی ۱۸ تا ۶۰ سال، شهرستان تویسرکان که در معرض نور خورشید قرار داشتند به روش خوشه ای از بین چهار مرکز روستایی و خانه های بهداشت انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسشنامه ای که بر اساس تئوری انگیزش محافظت بود، به روش مصاحبه با کشاورزان جمع آوری و با نرم افزار ۲۱ SPSS تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها: کشاورزانی که از کرم ضد آفتاب، کلاه، دستکش و لباس پوشیده استفاده میکردند به ترتیب ۵/۳۱ ، ۵/۵۳ ، ۳  و ۶۵ درصد میباشند و ۸۱% کشاورزان از عینک اصلا استفاده نمیکردند. بین سابقه کار کشاورزی و میانگین نمره سازه های شدت و پاداش درک شده، همبستگی معنادار بود. همچنین بین رفتارهای پیشگیری و میانگین نمره سازه های ترس، شدت و پاداش و انگیزش محافظت درک شده همبستگی معنادار وجود داشت.

نتیجه گیری: با توجه به همبستگی بیشتر سازه های تئوری در ارتباط با استفاده از وسائل حفاطتی در مقابل اشعه آفتاب، طراحی برنامه های آموزشی و ارتقاءسلامت با استفاده از این تئوری جهت افزایش انگیزش کشاورزان برای استفاده از وسائل حفاظتی مورد تاکید میباشد.

 

واژه‌های کلیدی : وسائل حفاظتی ، سرطان پوست ، کشاورزان ، تئوری انگیزش محافظت

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10257

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.