کل 26850
3

بررسی مقایسه‌ای میزان تجمع زیستی فلزات سنگین (نیکل ، کادمیوم و سرب) در بافت نرم و پوسته میگو در مزارع پرورش میگوی استان بوشهر

  • کد خبر : 8521
  • 24 اسفند 1396 - 0:00
بررسی مقایسه‌ای میزان تجمع زیستی فلزات سنگین (نیکل ، کادمیوم و سرب) در بافت نرم و پوسته میگو در مزارع پرورش میگوی استان بوشهر

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۸ ، (ویژه نامه شماره ۲) ، پاییز ۱۳۹۵

 

نویسندگان: سید محمدرضا فاطمی ، علی ماشین چیان ، محمد افشار نسب ، هانیه صدر الساداتی

 

چکیده:

زمینه و هدف : در بررسی های انجام شده به منظور سنجش فلزات سنگین (نیکل ، کادمیوم و سرب ) در بافت های عضله و پوسته میگو که در آبان ماه سال ١٣٨٨ در مزارع پرورش میگوی استان بوشهر صورت گرفت .

روش بررسی: بافت عضله و پوسته نمونه های صید شده تفکیک و  در دستگاه آون خشک شده و سپس پس از پودر شدن ، توسط اسید هضم و به حجم رسیده شده و جهت سنجش میزان فلزات در بافت های مذکور از دستگاه جذب اتمی با شعله استفاده گردید.

یافته ها: میانگین نتایج در عضله و پوسته برای کادمیوم ٠/٢ ، ٠/۵ ، سرب ١/٩٢ ، ۴/٨٢ و نیکل ١/۴ ، ۵/۵ میلی گرم بر کیلو گرم وزن تر بدست آمد. مقایسه نتایج فوق با استانداردهای جهانی نظیر سازمان بهداشت جهانی، وزارت کشاورزی شیلات و غذای انگلستان ، انجمن بهداشت ملی و تحقیقات پزشکی استرالیا و اتحادیه اروپا نشان داد که غلظت این فلزات پایین تر از حد مجاز می باشد. از طرفی رابطه خطی معکوس بین میزان تجمع این سه فلز با گذشت زمان در بافت پوسته نشان داده شد. همچنین بین میزان تجمع فلز کادمیوم در بافت عضله با گذشت زمان رابطه خطی معکوس مشاهده شد. اما بین میزان تجمع فلزات سرب و نیکل در بافت عضله با گذشت زمان رابطه خطی مستقیم دیده شد. به علاوه بین میزان تجمع فلزات کادمیوم و سرب در بافت عضله با گذشت زمان رابطه معنی داری بدست آمد. همچنین بین میزان تجمع فلز کادمیوم در پوسته نیز با گذشت زمان رابطه معنی داری بدست آمد.

 

واژه های کلیدی: استان بوشهر ، مزارع پرورش میگو ، تجمع زیستی ، میگو ، نیکل ، کادمیوم ، سرب

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی مقایسه‌ای میزان تجمع زیستی فلزات سنگین (نیکل ، کادمیوم و سرب) در بافت نرم و پوسته میگو در مزارع پرورش میگوی استان بوشهر ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.