کل 26888
1

بررسی فراوانی و عوامل موثر بر سوانح ترافیکی منجر به جرح یا فوت در بیمارستان ها ی منتخب مازندران ، سال ۱۳۹۲

  • کد خبر : 32362
  • 16 شهریور 1399 - 2:58
بررسی فراوانی و عوامل موثر بر سوانح ترافیکی منجر به جرح یا فوت در بیمارستان ها ی منتخب مازندران ، سال ۱۳۹۲

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۵ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : قهرمان محمودی ، معصومه عبدی تالارپشتی

 

چکیده :

سابقه و هدف: مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی یکی از معضلات بهداشت عمومی است که میتواند باعث بروز صدمات و ضایعات غیرقابل برگشت و تحمیل هزینههای سنگین بر جامعه شود لذا این مطالعه با هدف شناسایی بررسی فراوانی سوانح ترافیکی منجر به جرح و فوت و عوامل موثر بر آن در سال ۱۳۹۲ انجام شد.

روش بررسیاین مطالعه توصیفی و تحلیلی بر روی کلیه مراجعین به بخش اورژانس بیمارستانهای شهرستان‌‌های امام خمینی ساری، رازی قائمشهر، شهید بهشتی بابل در شش ماهه اول سال ۱۳۹۲ انجام شد. اطلاعات مربوطه از پروندههای در دسترس به صورت چک‌‌ لیست مرکز مدیریت بیماریها و نیز مصاحبه و مشاهده جمعآوری شد. دادهها در نرمافزار آماری SPSS 17 و با روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای کای اسکور) تحلیل شد.

یافته‌‌هانتایج نشان داد که بین مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در مراجعین به بیمارستانهای مورد مطالعه با سن حادثه دیده (۰۳/۰ P= )، جنس (۰۴/۰ P=)، محل حادثه (۰۰۵/۰ P=)، نوع حادثه ( (۰۰۰/۰= P)، نحوه انتقال به بیمارستان (۰۰۱/۰ P=)، سابقه کار پرسنل اورژانس (۰۰۱/۰> p) رابطه معنیداری وجود داشت.

نتیجه‌‌گیریسن، جنس ، مکان حادثه، نوع حادثه، نحوه انتقال و سابقه کار پرسنل اورژانس جزء عوامل موثر بر سوانح منجر به جرح یا فوت بودهند که در این راستا پیشنهاد میگردد علاوه بر آموزش و فرهنگ‌‌سازی مخصوصا در حوادث جادهای، سیاستگزاران باید در مورد ایمنی جادهها و استاندارد کردن آنها و ایجاد امکانات برای انتقال فوری بیماران به بیمارستان و به کارگیری پرسنل با تجربه در اورژانس بیمارستانها برنامهریزی نمایند.

 

واژه‌های کلیدی : بیمارستان ، سوانح ترافیکی ، جرح ، فوت

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=32362

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.