کل 26896
0

بررسی شاخص های OSHA و الگوی حوادث ناشی از کار در صنعت چوب و کاغذ مازندران در سال های ۱۳۸۶ -۱۳۹۱

  • کد خبر : 9492
  • 05 مرداد 1396 - 0:00
بررسی شاخص های OSHA و الگوی حوادث ناشی از کار در صنعت چوب و کاغذ مازندران در سال های ۱۳۸۶ -۱۳۹۱

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۷ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : محمد امین موعودی ، مهرانه شعبانی ، علیرضا حسنی

 

چکیده :

مقدمه :در حال حاضر حوادث ناشی از کار به عنوان سومین عامل مرگ و میر در جهان ، دومین عامل مرگ و میر در ایران و یکی از مهمترین ریسک فاکتورهای مهم بهداشتی ،اجتماعی و اقتصادی در جوامع صنعتی و در حال توسعه می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی حوادث ناشی از کار با استفاده از شاخص های OSHA در صنعت چوب و کاغذ مازندران بود.

مواد و روش کار:این مطالعه از نوع طولی بود.برای بررسی حوادث ناشی از کار، فرمهای ثبت حادثه پرسنلی سالهای ۸۶-۹۱استفاده شد.جهت بررسی حوادث ثبت شده ، از شاخص های OSHAمانند (F.R)، (S.R)، (F.S.I) ،A.R))، (I.R) ،(ضریبT- ایمن)، UCL&LCL))، (LTC) (LWD) استفاده شد .از نرم افزارSPSS نسخه ۱۷ برای تجزیه و تحلیل و نیز از آزمون مربع کای و نسبت شانس استفاده شد.

یافته ها :تعداد کل حوادث ثبت شده ۲۱۸ مورد بود. بالاترین ضریب تکرار حادثه، ضریب شدت حادثه و ضریب تکرار- شدت حادثه محاسبه شده در این سالها مربوط به سال ۸۸ بود که به ترتیب (۳.۰۱۹) ، (۳۹۱.۹۴۴) و (۱.۰۸۸)و بیشترین مقدار ضریبT–ایمن نیز همچنین در سال ۸۸ (۹.۵۳) بالاترین مقدار بود. مقیاس(UCL&LCL)استاندارد با مقادیر(UCL&LCL)هرسال نشان داد که سال۸۸ به ترتیب ۰.۱۶۶و۸.۴۹بود همچنین این سال بالاترین مقدار ضریبLWD))،(LTC)،A.R))وI.R))به ترتیب(۳۹۱.۹۴)، (۱.۶۸)، (۳.۶۵%) و(۰.۰۰۰۰۱۵) داشت.در این مطالعه سن و محل وقوع حادثه ، وضعیت استخدام و محل وقوع حادثه با ، نوع حادثه و محل وقوع حادثه ، ماه و نوع حادثه ، سن و نوع حادثه ، محل وقوع حادثه و نوع حادثه معنادار بود.

نتیجه گیری: بیشترین آسیب دیدگی مربوط به بریدگی و خونریزی و سپس ضرب دیدگی و کوفتگی بود. بیشترین عضو آسیب دیده پا بود. بر اساس نوع حادثه ، سقوط فرد از ارتفاع بیشترین مقدار را داشت و در گروه سنی ۳۰-۴۵ بیشترین میزان حوادث گزارش شد و افراد شیفت کار بیشتر دچار حادثه شدند.

 

واژه‌های کلیدی : حادثه ، شاخصهای OSHA ، ثبت حوادث ناشی از کار ، الگوی حوادث ناشی از کار

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9492

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.