کل 26846
1

بررسی رضایت شغلی پزشکان عمومی شاغل در بخش خصوصی و دولتی

  • کد خبر : 10337
  • 26 بهمن 1395 - 0:00
بررسی رضایت شغلی پزشکان عمومی شاغل در بخش خصوصی و دولتی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۱ – شماره ۵ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : لیلا صدیق ، علی پاشا میثمی ، علی منتظری

 

چکیده :

زمینه و هدف: رضایت شغلی پزشکان نه تنها نقش مهمی در رضایت فردی پزشکان دارد بلکه در کیفیت خدمات ارائه شده توسط آنان نیز موثر می باشد. رضایت شغلی در حرفه پزشکی یک مقوله چند بعدی بوده و از آنجا که پزشکان عمومی بیش از ۴۰% شاغلین حرفه ای بخش سلامت در کشور را تشکیل می دهند، در این مطالعه به رضایت شغلی ایشان براساس خصوصیات مختلف شغلی و دموگرافیک پرداخته شده است.

روش بررسی: مطالعه به روش مقطعی طبقه بندی شده با ۶۶۱ نمونه صورت گرفت. پرسشنامه شامل ۱۲ پرسش دموگرافیک و۷۴ پرسش مربوط به رضایت شغلی در ۱۴۴ حوزه بود. پرسشنامه خود ایفا در سه سمینار پزشکان عمومی در سال ۹۱ توزیع گردید. پایائی و روائی پرسشنامه در یک مطالعه پایلوت پیش از جمع آوری داده ها ارزیابی شد (آلفای کرونباخ=۰٫۹۴).

یافته ها: از پزشکان مورد مطالعه ۴۷٫۵% خانم بوده و۵۱% در بخش خصوصی کار می کردند. میزان رضایت در حد بالا از شغل در ۴۷٫۸ % از پزشکان گزارش شد. پزشکان ۳۵۵ ساله وبالاتر، با تعداد بیمار کمتر از ۳۰ نفر در هر روز و ساعات کاری کمتر از ۴۴ ساعت در هفته رضایت شغلی بالاتری داشتند. (سطح معناداری <0.001).

نتیجه گیری: پزشکان عمومی مسن تر، دارای تجربه کاری بیشتر و کسانی که در بخش خصوصی کار می کنند دارای رضایت شغلی بیشتری هستند. به علاوه رضایت شغلی با افزایش تعداد ساعات کاری در هفته و افزایش تعداد بیماران در روز کاهش می یابد.

 

واژه‌های کلیدی : پزشکان عمومی ، رضایت شغلی ، رضایت حرفه ای

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.